Een tijdje geleden kwam er bij mij een pakketje op de mat met een stel plastic instrumenten er in. Ik nodig een paar vrienden uit om te gaan spelen. Een meisje vraagt aan mij wat we dan allemaal bij mij gaan doen. Ik zeg dat we liedjes gaan spelen op een stel plastic instrumenten. Ze draait zich om, ongeïnteresseerd en loopt weg. En toch, het is weliswaar zo dat minder vrouwen gamen dan mannen, maar er zijn genoeg gamende vrouwen. Ze gamen alleen op een andere manier.
Vroeger waren gamende mensen wel vrijwel alleen mannen. Gameontwerpers zagen dit en begonnen manieren te bedenken om vrouwen aan het gamen te krijgen. Eerste poging was om de mannelijke hoofdrolspelers te vervangen door vrouwelijke hoofdrolspelers zodat vrouwen zich meer konden inleven in de hoofdpersoon. Beste poging hiertoe was de Lara Croft reeks waarin men op zoek ging naar verborgen schatten. Maar de soorten games veranderden niet tot de Sims-reeks uitkwam. Een spel dat ging over vriendschappen en alledaags leven in plaats van ergens een avontuur opzoeken. Dit was wel een succesvolle poging. De meest recente manier om vrouwen aan het gamen te krijgen, maar ook andere mensen is de wii. Wat mij betreft tot nu het meest geslaagde initiatief.
Volgens mij is het zo dat als een man een game speelt, hij het fanatiek doet, en het gaat er hen ook echt om dat ze er ook echt goed in zijn. Je zal ook sneller bij een man frustraties zien als het niet lukt. Ik denk dat doordat veel mannen zo serieus gamen, mannen ook meer verslavingsgevoelig zijn. Er zijn nog steeds genoeg mannen die niet verslaafd zijn. Voor veel mannen zijn games net het auto-cliché. Ze willen er meer over weten, praten er vaker over en kopen dan ook meer games per persoon en kunnen ook uitkijken naar nieuwe games. Mannen gamen dan ook vaker in grotere groepen.
Volgens mij zijn games voor vrouwen net zo iets als televisie kijken: ze kunnen zich er heel erg op concentreren en er erg fanatiek in zijn, maar uiteindelijk blijft het een grapje en kunnen ze het makkelijk midden in het spel wegleggen en als dan iets niet opgeslagen wordt maakt dit niet zo veel uit. Dan kan je het een andere keer weer doen. Termen als "Een 24-uurs game marathon" zal je dan ook vrijwel nooit tegenkomen bij vrouwen. Vrouwen zullen ook nooit een game opzoeken om even in een andere wereld te zijn.
Wat we kunnen doen om meer vrouwen aan het gamen te krijgen is wat er nu allemaal gebeurt. De wii is een mooie basis en misschien dat we in deze moderne tijd ons kunnen richten op wat meer puur vrouwgerichte games met wat meer kleur en wat minder schieten en racen. Een vrouw in de hoofdrol helpt wel, maar als je echt vrouwgerichte games wil maken moet je games relateren naar dingen die vrouwen zelf doen, zodat het een aansluiting is op de dingen die ze in het dagelijks leven kunnen doen, maar dan met wat meer foefjes eraan of het moet gewoon een leuk grapje zijn dat je even kan spelen. Maar over het algemeen blijft het een groep die heel moeilijk blijft aan te spreken en er volgens mij ook nooit heel veel aan uit zal geven.
3 opmerkingen:
En gelukkig kun je ook nog best functioneren als je nooit een spelletje speelt ;-)
"Vrouwen zullen ook nooit een game opzoeken om even in een andere wereld te zijn."
"over het algemeen blijft het een groep die heel moeilijk blijft aan te spreken en er volgens mij ook nooit heel veel aan uit zal geven."
Ik moet dit tegenspreken. Ik run een MMORPG, een online virtuele wereld (www.arindal.nl), en bijna de helft van mijn klanten is (volwassen) vrouw. En zij zijn zéker zo fanatiek als de spelende mannen. Het ligt er maar helemaal aan over welk soort spel het gaat, maar sociaal getinte spellen scoren vaak goed bij vrouwen. En dan kunnen ze prima úren achter elkaar gamen.
Bedankt voor beide reacties!
@daniëlle: genoeg alternatieven te vinden.
@gyges: Maar ik vraag me af, wat spreekt vrouwen dan aan. De inhoud van een game of het feit dat ze gezellig sociaal bezig zijn?
Een reactie posten