donderdag 19 juni 2008

Samengevat waardeloos!

Door: Martijn van den Berg
Het ministerie van onderwijs heeft ons verplicht om verspreid over je hele schooltijd een aantal boeken te lezen. Vergeleken bij de oude generatie mogen we dan geluk hebben met het aantal boeken dat we moeten lezen, maar ik vind het altijd weer een grote klus om de gemiddeld 150 pagina's van een boek te moeten doorlezen. Ik moet toegeven dat ik behalve de Donald Duck en wat nieuws niet zo veel voor mijn plezier lees. De boeken die ik dan lees voor school doe ik, vergeleken met ander huiswerk, dan redelijk lang over.

Maar het kan ook anders. Sterker nog: het wordt veel anders gedaan. Er zijn genoeg mensen die de boeken niet lezen, uiteindelijk is het enige wat je er meer doet een verslagje schrijven met een samenvattin en wat details over de inhoud, wat dan naar behoren moet zijn. En dan als je een bepaald aantal boeken hebt gelezen, krijg je een mondeliing over de boeken, wat eigenlijk amper over de inhoud van de boeken gaat, meer over de achtergrond. Met die verslagjes gaan we met de tegenwoordige studentencultuur meestal voor voldoende, er is tenslotte toch geen verschil tussen het verslag dat net voldoende is en het verslag dat briljant in elkaar zit. Ik zie veel mensen die geen zin hebben om het boek te lezen en alles gewoon op een samenvatting doen. Om vervolgens bij de mondeling zichzelf met een aardige dosis achtergrondinformatie in te spuiten en voor de mondeling dan nog een mooi cijfer krijgen. Dat was toch niet de bedoeling van het literatuuronderwijs?

Maar wat iis dat de bedoeling van het literatuuronderwijs, hoor ik vaak mensen vragen. Waarom lezen wij eigenlijk boeken? Het wordt ons nooit uitgelegd. Ik denk dat wij boeken lezen om onze woordenschat te verhogen en onze algemene kennis op te krikken. Ik denk persoonlijk niet dat je er iets aan hebt om alle achtergrondinformatie van een schrijver te weten. Wel denk ik dat literatuurgeschiedenis handig is, als het ook echt in de les behandeld wordt. Ik zie zeker dat boeken lezen nut heeft.

Ik vind persoonlijk dat mensen meer op de inhoud van boeken moeten worden getoetst. Ik vind "naar behoren" of "niet naar behoren" geen beoordeling. Je moet zorgen dat mensen hun best doen op de boekverslagen, en dit meetellen voor het literatuurcijfer. Dan gaan mensen ook echt de boeken lezen, en dan gaan mensen het ook echt belangrijk vinden. twee cijfers is niet genoeg voor een cijfer dat uiteindelijk op je eindelijst komt te staan. Daar is veel meer voor nodig.

1 opmerking:

Anoniem zei

Zeer waardevol artikel voor een (ex-)taal- en literatuurlerares als ik! Hierop wil ik nog terugkomen, Martijn! Jazeker moet het (ook) over de inhoud (en de vorm) van de boeken gaan ... Anders kun je het inderdaad wel met een recensie of een scholierenverslag van het internet doen, hoef je je niet door die 150 pagina's heen te wurmen ... Helemaal gelijk heb je. En dat je niet graag leest, dat het een hele opgave voor je is om de opgelegde aantallen te lezen. Dat hoor ik van zeer veel jongeren.

Maar, zoals gezegd, ik wil graag op jouw artikel terugkomen. Heb nu andere katten te geselen dan blogs te lezen. Toch MOEST ik hier even langs: die titel, en jij als lezer voor de literatuurles. Daar kon ik gewoon niet omheen, hoe weinig tijd ik ook heb ...

Toch wil ik jou veel leesplezier wensen - en veel succes voor literatuur!