maandag 29 september 2008

Stagecast: software om educatieve games te maken

Naar de website van de wedstrijdAl eerder schreef ik over Stagecast: software waarmee kinderen vanaf een jaar of 10 makkelijk animaties en spelletjes kunnen maken. Dat kinderen al vanaf ongeveer groep 5 ermee kunnen werken wil overigens niet zeggen dat de mogelijkheden beperkt zijn: met Stagecast kun je ook behoorlijk ingewikkelde spellen maken. Het aardige van Stagecast vind ik dat het een beroep doet op het creatieve vermogen van kinderen: omdat de tool zo eenvoudig is aan te leren kan alle aandacht gegeven worden aan het ontwikkelen en vormgeven van het spel of de animatie.

Ik schreef destijds dat ik erg enthousiast was over de software. Dat heeft er uiteindelijk toe geleid dat ik de software ben gaan inzetten in een nieuwe wedstrijd die ik organiseer: Groeien door Games. Dat is een wedstrijd die is uitgezet op de scholen van De Onderwijsvernieuwingscoöperatie. We dagen leerlingen van die scholen uit om in teamverband een educatieve game te maken. Daarvoor mogen ze o.a. gebruik maken van het programma Stagecast.

De afgelopen zomervakantie hebben we hard gewerkt om de wedstrijd in de steigers te zetten. De spelregels zijn bepaald, er zijn voor de deelnemende teams werkruimtes in de ELO ingericht en er zijn verschillende handleidingen gemaakt, o.a. voor het gebruik van Stagecast. Er zit weliswaar bij die software zelf een uitstekende Nederlandstalige in-game handleiding, maar die is dermate uitgebreid dat we ook voor de wat snellere leerlingen een handleiding wilden hebben. Ook vonden we het belangrijk dat er doe-handleidingen zijn, kijk-handleidingen en lees-handleidingen. Met andere woorden: we wilden voor elke leerling en docent een handleiding op zijn eigen niveau en aansluitend bij zijn eigen manier van leren. Als je een voorbeeld wilt bekijken van een educatief spel dat gemaakt is met Stagecast, klik dan hier voor een game over de voedselketen (let op: om het spel te kunnen spelen moet je de laatste versie van Java geïnstalleerd hebben). Als je zelf eens wilt zien hoe de software werkt dan kun je een (Nederlandstalige) trialversie downloaden voor de Mac of voor Windows.

Mede dankzij de hulp van Hans Hak (die maar liefst 9 screencasts heeft gemaakt!) is het ons gelukt om in de zomervakantie een zeer complete serie handleidingen online te zetten. Wij zijn ervan overtuigd dat met deze handleidingen iedereen die dat wil een educatief spel kan maken (mits hij natuurlijk een goed spelontwerp heeft!).

Naast het maken van een educatieve game mogen leerlingen ook een (nationale of internationale) reclamecampagne maken om hun game te promoten. Ook voor het maken van een reclamecampagne is lesmateriaal gemaakt. Dat is zowel beschikbaar in PDF-formaat als in Word zodat docenten die ermee aan de slag willen gaan het materiaal naar eigen wens kunnen aanpassen.

Ik denk dat we met deze handleidingen de deelnemers aan de wedstrijd een plezier doen. Maar misschien zijn er wel meer mensen die er gebruik van kunnen maken, vandaar dat ik er hier melding van maak. Het staat allemaal online en mag door iedereen gebruikt worden dus doe er je voordeel mee als je wilt!

N.B. Ter informatie: ik heb geen aandelen in de software en ik krijg ook geen percentage van de omzet van Stagecast ;-)

Geen opmerkingen: