vrijdag 26 september 2008

Tijdlijnen

Klik hier om naar de website TimeRime te gaanEen tijdje geleden werd ik, naar aanleiding van een post over het gebruik van Tribbit, gewezen op TimeRime: een andere tool om online tijdlijnen te maken. Ik had toen geen tijd om me te verdiepen in die tool maar inmiddels heb ik er wat op zitten studeren en ik moet zeggen: ik ben onder de indruk.

TimeRime bestaat nog niet zo lang: op 1 juli ging de betaversie online en de tool is nog steeds in beta. Maar dat is er niet aan af te zien: de site oogt rustig en overzichtelijk. Voordeel van TimeRime ten opzichte van bijv. Tribbit is dat het Nederlandstalig is zodat ook degenen die wat minder goed zijn in Engels hiermee aan de slag kunnen.

Nadat je een gratis account hebt aangemaakt kun je aan de slag. Je kunt zelf bepalen of je de tijdlijn openbaar wilt maken of dat je er alleen zelf toegang toe wilt hebben. Je geeft je tijdlijn een titel en kiest de categorie waarin je tijdlijn ondergebracht moet worden, bijv. 'Persoonlijk', 'Kunst en cultuur', 'Wetenschap en techniek', 'Film' of 'Sport'. Daarna kun je je tijdlijn gaan vullen. In de tijdlijn kun je gebeurtenissen plaatsen of periodes. In de tijdlijn kun je tekst zetten, plaatjes (gif, jpg, jpeg, png) en geluiden (mp3). Dezelfde soorten informatie kun je kwijt onder de tijdlijn als toelichting op de gebeurtenis of de periode in de tijdlijn. Onder de tijdlijn kun je ook nog een YouTube filmpje plaatsen. De tijdlijn kan voorzien worden van een ikoon dat getoond wordt in de zoekresultaten. Tijdlijnen die jezelf hebt gemaakt of die door anderen publiek zijn gemaakt kun je embedden in een website of blog.

Er zijn al behoorlijk wat tijdlijnen te vinden die bruikbaar zijn voor het onderwijs, bijv. de 'Tijdreis door de klassieke muziek' en 'Actievoeren in de jaren tachtig'. Als je even door de voorbeelden snuffelt zie je direct waar de mogelijkheden liggen voor het onderwijs: een tijdlijn geeft een chronologisch overzicht van een periode waarbij ook op elke periode of gebeurtenis afzonderlijk in detail ingegaan kan worden. Daarbij staat beeld voorop, alhoewel er ook mogelijkheden zijn voor tekst en geluid. Het maken van een tijdlijn past natuurlijk prima bij het vak geschiedenis maar kan ook ingezet worden bij het maken van een biografie van bijv. een schrijver, een kunstenaar of een wetenschapper. Vooral voor visueel ingestelde leerlingen een handige tool om te gebruiken en daarmee een goed hulpmiddel om te leren.




Geen opmerkingen: