maandag 6 oktober 2008

Media - iets voor jou?

Klik hier om naar de site Media - iets voor jou? te gaanVoor mij staat vast dat we in het onderwijs veel aandacht moeten besteden aan media-educatie. Leerlingen moeten informatie kunnen zoeken, beoordelen en presenteren, ze moeten weten wat media voor ons kunnen betekenen en hoe ze zelf media kunnen gebruiken. En dat geldt niet alleen voor gedrukte media: ook van alles wat tot ons komt via internet hebben leerlingen vaak weinig idee. Ze kunnen over het algemeen wel heel goed de knoppen bedienen maar van het hoe en waarom van internet weten ze vaak maar heel weinig. Vraag maar eens of ze weten met welk doel en door wie de filmpjes over 'Melk de Witte Motor in de lucht zijn gebracht en hoe de Albert Hein probeert zijn omzet te vergroten via de media. De meeste leerlingen zullen je wat verdwaasd aankijken en je het antwoord schuldig blijven.

Volgens mij kun je het beste leren over de media door zelf ermee aan de slag te gaan en te ervaren hoe je beeld en geluid kunt gebruiken om een boodschap over te brengen. De site Media - iets voor jou? helpt hierbij. Op de site vind je handleidingen waarmee leerlingen zelf media kunnen maken, van stilstaande plaatjes tot bewegend beeld en van radio tot televisie. De software waarmee wordt gewerkt is over het algemeen vrij verkrijgbaar en de handleidingen zijn kort en krachtig. Op de site zijn de volgende handleidingen te vinden:
  • animated gifs
  • stopmotion animatie
  • podcast
  • foto
  • character design
  • narrowcasting

Een aantal van deze activiteiten zoals het maken van een banner of een animated gif kunnen leerlingen zelfstandig uitvoeren met behulp van de handleiding; bij een aantal andere activiteiten zullen ze wel wat hulp nodig hebben van de leerkracht (bijv. narrowcasting). Hoeveel hulp ze nodig hebben is natuurlijk afhankelijk van het niveau van de leerlingen. De handleidingen zijn bestemd voor leerlingen in de onderbouw van het voortgezet onderwijs, maar slimme leerlingen uit het basisonderwijs zullen er vermoedelijk ook goed mee uit de voeten kunnen en voor leerlingen uit de bovenbouw kunnen de handleidingen net het laatste duwtje in de rug zijn om hun werkstukken op een andere manier vorm te geven.

Geen opmerkingen: