donderdag 13 november 2008

Fable 2; een reis door Albion

Door: Martijn van den Berg

Het is nu iets meer dan 2 weken na de release van Fable II. Ik heb in die tijd het spel uitgespeeld, alle sidequests gedaan en alles verzameld wat er te verzamelen valt. Ik ben verrast door dit spel, maar aan de andere kant ook een beetje teleurgesteld. Ik had hoge verwachtingen van dit spel. Verwachtingen die in sommige opzichten uit zijn gekomen maar in sommige opzichten ook helemaal niet.

De helden in Albion waren niet meer nodig en zijn vermoord of weggejaagd. Er zijn slechts 4 helden over, verstopt en verspreid over de wereld. Jij bent de vierde van deze helden, en er is iemand die de kracht van de eerste drie helden wil voor eigen gebruik en deze probeert jou te vermoorden. Natuurlijk overleef je dit en je groeit op in een zigeunerkamp, om na je jeugd uit te groeien tot de grootste van de vier helden in Albion. Jij moet de andere drie helden vinden voor de slechterik het doet.

Vergeleken met het eerste deel vallen de beelden al meteen op. Ze zijn mooii in detail en grafisch wordt je oog gestreeld. Overigens is in de hele game veel aandacht besteed aan detail. Er zijn heel veel dingen te verzamelen en je zult ook bijna altijd wel wat te doen hebben. Zeker bij je first look zul je naast de main quest veel andere dingen willen doen. De focus is gelegd op de goede of slechte daden en deze beinvloeden de wereld waar je in speelt en dit is ook heel realistisch gedaan.

Ik ging aan de slag met deze game een paar dagen voor het randje van mijn toetsweek, heb alle sidequests gedaan en ging toen aan de slag met de main quest en tot mijn verbazing was ik vrij snel klaar. Het verhaal was best wel voorspelbaar zonder onverwachte draaiingen. En dit vond ik heel erg jammer voor een game die 2 jaar in ontwikkeling is geweest. Ik had wel gehoopt op een langer verhaal. Ondanks dit minpunt is Fable II nog steeds een leuk spel geweest voor mij. Mocht er nog downloadable content komen, zal ik deze zeker nemen.

Geen opmerkingen: