In het project 'De toekomst van de dood' wordt aan leerlingen gevraagd om na te denken over begraven, cremeren en vooral ook herdenken in een multiculturele samenleving en om dat vervolgens te verbeelden: in tekst of in beeld. Bij het project is een website met informatie over dit onderwerp lesmateriaal voor de vakken CKV, godsdienst en Nederlands.
In alle lessenseries (voor vmbo, havo en vwo) verdiepen leerlingen zich in rituelen rond de dood en delen ze hun kennis en persoonlijke ervaringen. Ze verdiepen zich in verschillende culturen, religies, levensbeschouwingen en landen. Doordat het onderwerp gekoppeld is aan een praktische opdracht wordt het minder 'zweverig' en kunnen leerlingen hun verhaal net zo persoonlijk maken als ze zelf willen en kunnen.
Het lijkt me een interessante opdracht; ik ben benieuwd of veel scholen meedoen.
3 opmerkingen:
Grappig. Bij interaction design hebben we voor de zomervakantie een project op een begraafplaats gedaan. lodeclaassen.nl/projecten/grave2grave
@Lode,
Ik kan me wel wat voorstellen bij het plezier dat je had in het werken met fysieke materialen. Ik heb jaren zelf gewerkt met klei en kon ervan genieten om dat te laten 'groeien'. Fysieke materialen zoals zand, hout etc. lijkt soms wel een eigen leven te hebben. Elektronica heeft dat bij mij helemaal niet: als ik een programmaatje wil schrijven of een webpagina wil ontwikkelen dan bepaal ik daarvan helemaal zelf de vormgeving. Bij het maken van een beeld wordt een deel van de vorm op de een of andere manier bepaald door de klei. Zou het een ziel hebben ;-) ?
Ja, de fysieke objecten doen wat bijzonders. Wat mij betreft hebben ze wel een ziel :)
Een reactie posten