donderdag 6 november 2008

Nerding around

Door: Martijn van den Berg

Op het moment dat dit blogje gepubliceerd wordt is de dag van mijn laatste toets deze week en dus het einde van de toetsweek. Alles is gedaan en enige wat ik kan doen is wachten op mijn cijfers. Toetsweek draagt behoorlijk bij aan je cijfer, maar alsnog vind ik het een opgeblazen fenomeen, want als je alles bijhoudt, hoef je niet de hele week te leren. Je kan in principe voor de week al alles geleerd hebben als je een beetje geluk hebt met je toetsen.

Ik ben nooit goed geweest met toetsweken. Te veel stof werd in een te klein stuk toets geplakt, en ik ben dus ook altijd een voorstander geweest van tussentoetsen. Omdat mijn toetsweekresultaten niet altijd denderend waren, heb ik met mijn ouders afgesproken om de week voor de toetsweek en in de toetsweek niet meer uit te gaan en niet langs te gaan bij vrienden. Werken en sporten doe ik wel, want dit zijn dingen die je gewoonweg niet kan afzeggen.

Maar op een bepaalde manier heb ik het gevoel dat dit toch niet helemaal werkt. Het zorgt er wel voor dat ik op tijd aan het werk ga, maar leren gaat toch moeilijker als je continu bezig bent, en ik merk dat aan het eind van de toetsweek of de fut er uit is, of je gewoon tijd over houdt omdat de makkelijkste proefwerken aan het eind van de toetsweek zijn.

Ik zou het qua school niet anders willen hebben. Als de school toetsen wil geven, heb ik deze liever niet tussen de lessen door, want dit als je die dag ook op andere vakken moet concentreren, zit je mentaal niet bij het vak dat je uiteindelijk moet maken.Maar stoppen met dingen doen is ook geen optie. Als ik leren suf ben of ik heb tijd over, ga ik toch weer afleiding zoeken, en dan ben ik toch weer bezig. Een beetje afleiding is toch wel nodig tussen het leren vol, om uiteindelijk langer je concentratie te houden.

Geen opmerkingen: