vrijdag 28 november 2008

Tech-Ed: het vervolg op Red Fred

Klik hier om naar het spel Tech-Ed te gaanEen van mijn favoriete educatieve spellen is Red Fred. In dat spel leren leerlingen over een aantal technische principes zoals hefbomen, lucht- en waterdruk en tandwielen. In het spel helpen ze door creatief gebruik te maken van deze middelen de hamster Fred te ontsnappen uit het huis van de buren. Het spel spreekt me erg aan omdat het erg humoristisch is en de omdat er op een onconventionele manier gebruik wordt gemaakt van techniek.

Sinds kort is er een opvolger van dit spel: Tech Ed, bestemd voor de bovenbouw van het basisonderwijs. Tech Ed was ooit een liefhebber van een techniek maar nadat hij een keer een foutje had gemaakt (met een explosie tot gevolg) liet hij techniek liever aan anderen over. Totdat op een kwade avond zijn familie gekidnapped wordt. Dan komt Ed in actie. Maar hij kan het niet alleen af: de speler moet Ed helpen om de knoppen van de elektromotoren te bedienen, de juiste tandwielencombinaties te kiezen en te bepalen welke katrollen gebruikt moeten worden om gewichten te verplaatsen enz. Ed moet van de ene naar de andere plek lopen om alles goed in te stellen om alle familieleden te kunnen bevrijden terwijl hij voortdurend bedreigd wordt door allerlei robots die hem met elektrische schokken om het leven willen brengen.

Het spel Tech-Ed is net Red Fred weer met veel humor gemaakt. Educatief gezien is het slim opgebouwd: in het begin van een level krijg je alle tijd om uit te zoeken hoe de afzonderlijke technische componenten werken; aan het einde van het level moeten al die componenten in korte tijd op de juiste tijd allemaal samen op de juiste manier ingezet worden om een familielid te kunnen bevrijden. In een pdf-bestandje staan de afzonderlijke technische componenten beschreven die in het spel worden ingezet.

Ik vond het spel zelf lastig om te spelen. Ik vermoed dat veel docenten (net als ik als ik geen hulp had gehad van mijn behoorlijk spelvaardige zoon) het spel niet uit zullen kunnen spelen. Dat is jammer want zoals in de docenteninformatie staat: het is handig om als docent eerst zelf het spel te verkennen. Ik denk dat dat voor veel leerkrachten nu geen haalbare zaak is. Dus ik hoop dat er nog een uitgebreide handleiding komt voor de leerkracht waarin die het spel kan doorlopen zonder het zelf helemaal te spelen. En laat het dan maar over aan de leerlingen om te laten zien welk niveau ze halen: beginner, amateur, professional of techspert. Want als ze eenmaal op school de smaak te pakken hebben dan zou het me niet verbazen als ze er thuis verder mee gaan. En daartoe biedt het spel alle mogelijkheden!

Geen opmerkingen: