maandag 24 november 2008

Vrouwen in bèta, techniek en ict

Logo VHTOOp de website van de VSNU vond ik een berichtje over het feit dat er steeds meer vrouwen instromen bij de bèta-studies. Eenzelfde soort bericht las ik het afgelopen weekend in de Volkskrant. Een positieve ontwikkeling, vind ik, omdat we nog altijd veel behoefte hebben aan technisch geschoolde mensen. Maar we zijn er nog niet. Uit ervaring kan ik zeggen dat op sommige scholen jongens meer gestimuleerd worden dan meisjes om te kiezen voor techniek, of zelfs dat breed wordt aangeraden om alleen voor techniek te kiezen als je voor de bètavakken ten minste ruim voldoende scoort.

Een goed moment om eens stil te staan bij hoe het nu verder moet met vrouwen en techniek is de jubileumconferentie van het VHTO: Changez! Maak nú plaats voor vrouwen in bèta, techniek en ict. Die zal plaatsvinden in Den Haag op 1 december. Ik ga zeker proberen om daarna toe te gaan en ik hoop dat ik daar veel andere mensen zal treffen die meiden willen stimuleren te kiezen voor techniek. En als ik nog inspirerende dingen tegenkom hoe je meiden meer bij techniek kunt betrekken dan horen jullie van mij!

Geen opmerkingen: