maandag 8 december 2008

De netwerkstudent

Plaatje van de docent van een netwerkstudentToen ik onderstaand filmpje zag, vroeg ik me af of het leren op scholen er straks ook zo uit zal zien. Gaan onze studenten straks leren zonder boeken, maar met behulp van sociale netwerken, wiki's en weblogs? Ik doe dat zelf wel: heel veel van wat ik leer, haal ik van het web. Van collega-webloggers, van websites en - in mindere mate - uit podcasts. Ik deel mijn favoriete game-websites, en leg contacten via internet.

Het bevalt me uitstekend om zo te leren: ik leer wat ik wil op het moment dat ik het wil en van wie ik wil. Zo leren stelt wel bepaalde eisen aan je eigen vaardigheden: je moet in staat zijn om je leervraag te formuleren, informatie te vinden en te beoordelen, een verhaal kunnen formuleren, een netwerk op te bouwen en kritisch te reflecteren. Dat vraagt - zeker in het begin - behoorlijk wat begeleiding en dat is in dit filmpje de taak van de docent.

Wat ik mis in dit verhaal zijn de f2f-contacten: die vind ik zelf, naast alle virtuele contacten, toch erg waardevol. Het helpt mij om te zien hoe mensen reageren op wat ik zeg en om ze in hun ogen te kunnen zien als ze zelf vertellen. Ook lees ik, zij het minder dan voorheen, nog wel boeken. Ik vind het prettig om een theoretische basis te hebben van waaruit ik informatie kan beoordelen en kan plaatsen in een breder kader. En een netwerk opbouwen rondom mijn vakgebied kwam pas echt van de grond toen ikzelf enige kennis had vergaard op dit gebied omdat ik pas toen inzicht kreeg in wat het precies was wat ik wilde weten, ik gerichte(re) vragen kon stellen en de kennis van anderen een plek kon geven in wat ik al wist.

De uitspraak over het delen van kennis die in het filmpje wordt gedaan (people usually love to share their knowledge and expertise, especially with students'), trek ik enigszins in twijfel. Ik vind het heerlijk om kennis te delen en probeer ook altijd op vragen en reacties van anderen in te gaan maar ik heb niet altijd tijd om in te gaan op allerlei vragen van individuele studenten, vaak ook omdat die erg algemeen zijn (bijv.: 'wat vindt u van het gebruik van games in het onderwijs?').

Wat mij betreft mag de toekomst dus ergens in het midden uitkomen: niet alleen via (inter-)netwerken leren, maar ook in klassen en werkgroepen en met een boek zo af en toe. Maar ik vind het wel een interessant beeld dat in dit filmpje wordt neergezet en zeker de moeite waard om over na te denken hoe je (delen van) dit verhaal in je eigen onderwijs zou kunnen vormgeven.


4 opmerkingen:

Isidore Postmes zei

Beste Margreet,

Ik denk inderdaad dat de waarheid in het midden ligt. F2F contact (ik moest even nadenken Face-to-Face) is uiterst belangrijk om leerlingen gemotiveerd te krijgen. Enkel vertrouwen op een elektronisch verstrekte opdracht is een utopie. Ik moest even denken aan een experiment dat ik verleden jaar deed met leerlingen in VoiceThread. De vraag was hoe leerlingen de Netwerkende Leerling in de toekomst zagen. Kijk maar eens naar deze link:
http://voicethread.com/share/142448/

M.vr.gr. Isidore Postmes

m2cm zei

@Isidore,
Mij is in ieder geval duidelijk dat jij de zaken aanpakt op die manier: ik heb al een paar keer mogen meegenieten van hoe jij je leerlingen internet laat gebruiken om de leerdoelstellingen te verwezenlijken! Een prachtig voorbeeld weer, deze Voicethread! Volgens mij ben je de eerste in het VO die het zo heeft gebruikt. Zou je er niet wat meer over willen schrijven en er een volledige post over willen schrijven: wat je doelstelling was, hoe je het hebt aangepakt en wat je tips zijn voor andere gebruikers? Lijkt me erg de moeite waard!

Anoniem zei

Proficiat met deze geweldige blog! Ik las dit artikel op oudernet.be en nam hier een kijkje. Ik ben onder de indruk van de zeer goed onderbouwde en professionele posts. Ook het filmpje is leuk gemaakt en illustreert zeer goed hoe onze manier van studeren aan het evolueren is. Om de daad bij het woord te voegen ga ik me NU inschrijven op je RSS feed!

m2cm zei

@Karen en Ronny,
Dank voor je compliment, maar het filmpje is niet door mij gemaakt hoor. Ik geef er alleen mijn visie bij!