Na een korte beschrijving van de mogelijkheden van het digitale schoolbord beschrijft David welke fases van gebruik van het digibord onderscheiden kunnen worden:
- substitutiefase;
- fase van de lerende gebruiker;
- fase van de ingewijde gebruiker;
- fase van de gevorderde gebruiker;
- fase van de samenwerkende gebruiker.
In het voorlaatste hoofdstuk beschrijft David de mogelijke positieve effecten van het gebruik van het digibord in het onderwijs. Hij noemt de volgende zaken:
- verhoogde motivatie;
- verhoogde conceptuele interactie;
- verbeterde structurering van het leerproces;
- directe feedback;
- meer gebruik van multimedia;
- meer mogelijkheden om op verschillende leerstijlen in te spelen.
Het aardige van de scriptie van David vind ik dat het inzicht geeft in je eigen gebruik van het digibord en hoe je je eigen didactische repertoire verder kunt uitbreiden daarmee. Door meer gebruik te maken van multimedia, door het digibord te gebruiken om bij een vervolgles in herinnering te brengen aan wat eerder gedaan is, door de leerling - stapsgewijs - te betrekken bij het werken met het digibord, door het digibord te gebruiken om de doorgaande lijn van een aantal lessen zichtbaar te maken enz. Het zijn vaak geen ingewikkelde zaken maar om het allemaal zelf te ontdekken vraagt veel tijd. Met de scriptie van David kun je gericht de mogelijkheden gaan verkennen om uiteindelijk zelf je keuzes te maken hoe jij het bord wilt inzetten.
Afbeelding van Popofatticus.
2 opmerkingen:
Misschien wel handig om te vermelden dat zijn verslag te vinden is op http://www.scribd.com/doc/2838900/Het-Digitaal-Schoolbord-David-Stranders
@Wow!ter,
Dat was inderdaad handiger geweest. Hij staat overigens wel achter de titel maar dat zal niet iedereen direct in de gaten hebben; dat is hierbij proefondervindelijk vastgesteld ;-)
Een reactie posten