woensdag 3 december 2008

Phun; natuurkunde mag niet zonder!

Ga naar de website van PhunEr zijn nog niet zo heel veel bruikbare spellen die leerstofvervangend ingezet kunnen worden in het Nederlandse basis- of voortgezet onderwijs. Gelukkig komt er steeds meer op de markt. In het buitenland verschijnen wel veel spellen maar die worden maar zelden vertaald. En dat is soms toch een barrière: niet iedere leerling beheerst immers Engels, de taal waarin de meeste educatieve spellen geschreven zijn. Maar gelukkig gaat dat niet op voor het spel Phun, waar ik al eens eerder over schreef.

Ik zag dat die software inmiddels al weer verder ontwikkeld is: op dit moment kan versie 4.22 gedownload worden. En - nog leuker - er is een Nederlandse vertaling gemaakt van de software waardoor dit spel nu zonder problemen ook gebruikt kan worden door Nederlandstalige scholen!

Phun kun je gebruiken voor bijna alles waar het gaat om krachten: zwaartekracht, luchtweerstand en wrijving, botsingen, torsiekrachten, veren enz. Je kunt met Phun allerlei toepassingen tekenen waarin van krachten gebruik gemaakt wordt, vanaf een achtbaan tot en met een waterpomp en van een blender om een aardbeienmilkshake te maken tot een crossmotor die je zelf kunt besturen met de pijltjestoetsen en een Crazy-Machine-achtige bouwsels.

Het leuke van Phun is dat terwijl de simulatie die je hebt gemaakt loopt allerlei gegevens worden bijgehouden: krachten, snelheid en hoeksnelheid, massa enz. Je kunt dus aan je simulatie van alles berekenen en zo de snelste achtbaan bouwen of de mooiste knikkerbaan.

Op de wiki van Phun zijn een bouwsels van Phun-liefhebbers te vinden. Op YouTube is een groep gemaakt voor Phun. Daarin staan op dit moment maar liefst 1340 video's van Phun-bouwsels. Ruim genoeg dus om zelf ideeën op te doen om leerlingen aan het werk te zetten of om leerlingen te inspireren hun eigen bouwwerk te bedenken. In de volgende les worden de bouwsels bekeken en er worden er een paar uitgepikt die de leerlingen moeten optimaliseren voor de volgende les, bijv. een achtbaan die start vanaf een bepaalde hoogte en die zonder verder hulp tenminste 1 looping moet maken of een knikkerbaan waarbij de knikker precies de volgende hindernis bereikt. Degene die het beste resultaat bereikt krijgt bij de volgende repetitie een bonuspunt!

N.B. Phun is verkrijgbaar in een Windowsversie èn een Macversie. Ook voor Linuxgebruikers is er een versie van Phun.

2 opmerkingen:

michel zei

Tip: laat leerlingen met PHUN spelen op een digibord!

Margreet-ICT en Onderwijs zei

@Michel,
Helemaal leuk! Of laat ze allemaal een eigen Phun-spel maken en dat delen via het digibord ;-)