dinsdag 16 december 2008

Leven met een beperking

Klik hier om naar de spelletjes te gaanHet is moeilijk om je voor te stellen hoe je leven eruit zou zien als je niet of minder kunt zien of horen of als je een geestelijke beperking hebt. Wat kun je nu wel en wat niet en hoe kun je zo goed mogelijk omgaan met die beperking?

Om een beeld daarvan te krijgen zijn er nu speciale minigames, gemaakt door Ubisoft. Er is een spel waarbij je in het verkeer je weg moet zoeken op basis van de geluiden die je hoort, een spel waarbij je een rolstoel moet besturen en een spel waarbij je je goed moet concentreren om voorwerpen te vangen. En dat valt niet mee als dingen ineens er anders uitzien dan jij als speler verwacht! De spellen zijn leuk om even te spelen (de speeltijd is ongeveer een kwartiertje) en zijn een prima uitgangspunt voor een gesprek over anders zijn. Naar aanleiding daarvan kun je met de kinderen wat 'experimenten' doen, bijv. ze met een blinddoek over het schoolplein laten lopen (natuurlijk wel begeleid door een andere leerling) of een keer een rolstoel lenen van een organisatie en kinderen in groepjes (en onder begeleiding) daarmee de straat op sturen. Ze zullen vast merken dat als je in een rolstoel zit vaak niet jijzelf maar je begeleider wordt aangesproken. Je kunt natuurlijk ook contact leggen met een school voor speciaal onderwijs en leerlingen met elkaar laten uitwisselen over hun leven.

De spellen zijn te vinden op de kinderwebsite van de organisatie Handicap-International. Je vindt daar ook nog een spelquiz over liplezen en een over braille. Er is ook een speciale pagina voor docenten met informatie over wat Handicap-Internationaal doet en een brochure met tips hoe je aan deze problematiek aandacht kunt besteden. In deze brochure vind je o.a. een aantal 'fysieke' spelletjes die je kunt doen om leerlingen te laten ervaren hoe het leven is als je een beperking hebt.

Het niveau van de spelletjes en de tips in de brochure zijn bestemd voor leerlingen uit de bovenbouw van het basisonderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Geen opmerkingen: