donderdag 11 december 2008

Standaardirritaties op school

Door: Martijn van den Berg

Ik zit nu bijna 6 jaar op de middelbare school, en ik blog nu al iets meer dan 2 jaar. De eerste paar jaren nam ik het onderwijs gewoon voor wat het was. Alles wat naar me toe kwam accepteerde ik gewoon. Maar de laatste paar jaren beginnen me steeds meer dingen te irriteren waar ik af en toe gewoon echt boos om word. Bij mij op school bestaat goed onderwijs en slecht onderwijs volledig door elkaar. Mijn top-5 van irritaties.

5. Docenten die over familie en thuis gaan praten

Een docent hoort, tenzij relevant voor thuis, niet klassikaal privéverhalen te vertellen, tenzij relevant voor de les. Even iets tussendoor zeggen is niet erg, en houdt de aandacht van mensen bij de les, maar ik heb voorbeelden meegemaakt waar een docent een half uur non-stop over familie en vakantie aan het praten was en als ik dan met iemand in de klas ging praten, werd mij gezegd dat ik mijn mond moest houden.

4. Docenten die te laat komen

Ik vind dat op het moment dat er leerlingen aankomen bij het lokaal, de docent al aanwezig moet zijn. Ik zie te vaak op school dat er docenten 10 minuten te laat komen. Dat er af en toe leerlingen te laat komen kan gebeuren, er zijn tenslotte meer leerlingen dan docenten dus de kans is ook groter dat een leerling te laat komt. Maar voor een docent is les geven gewoon zijn werk en dus komt hij te laat op zijn werk. Dit kan bij geen enkele baan.

3. Docenten die vinden dat hun leerlingen bepaalde voorkennis moeten hebben

Niet iedere leerling interesseert hetzelfde. Je kan dan ook niet veronderstellen dat alle leerlingen iets weten. In een klas van 30 leerlingen zijn er altijd wel leerlingen die iets niet weten, hoe bekend dan ook. Het is dan ook uitermate irritant als een leraar gaat zeggen dat we dom zijn omdat we bepaalde dingen niet van tevoren weten of veronderstelt dat we alles van 2 jaar geleden nog weten.

2. Mensen hun vragen zelf laten uitzoeken

Ik vind dat een docent te alle tijden een vraag van een leerling moet beantwoorden, hoe dom deze ook is. Vragen tonen het initiatief van een leerling om ergens achter te komen. Ik vind het dan ook niet kunnen als ik ergens met een vraag kom en als er dan tegen mij wordt gezegd dat ik deze zelf maar moet gaan opzoeken.

1. Aan de klas vragen wat er gedaan moet worden

Dit is echt mijn nummer één irritatie. Leraren die totaal niet weten hoe ze mensen dingen moeten leren, een planning maken, en vervolgens aan de leerlingen gaan vragen wat ze moeten gaan doen. Een docent hoort verstand te hebben van onderwijs. Een leerling heeft dit over het algemeen niet en je kan een leerling niet zichzelf les laten geven.

Geen opmerkingen: