dinsdag 27 januari 2009

Nieuwe website met ICT-en-onderwijs-nieuws

Klik hier om naar de website ICT in School te gaanOnlangs kreeg ik een berichtje van Gerrit Aalbregt dat hij een website in de lucht heeft gebracht met daarop allerlei nieuws en tips op het gebied van ICT en onderwijs: ICT in School. Hij haalt het nieuws voor een groot deel van andere sites en brengt het onder in een aantal rubrieken:
  • praktijk (tips, ervaringen, diversen),
  • websites (onderwijswebsites, websites over internet, overig),
  • onderwijs software (methodegebonden, methodeafhankelijk, administratief, diversen),
  • overige software,
  • hardware (computer, digibord, diversen),
  • overheid.
De informatie op de site is vooral bedoeld voor het (speciaal) basisonderwijs. Hij heeft mij om toestemming gevraagd of hij (met bronvermelding) informatie mag overnemen uit mijn weblog en daar heb ik uiteraard geen enkel bezwaar tegen.

De website ziet er netjes uit maar de indeling is voor mij niet overal duidelijk. Waar zou Gerrit een praktijkverhaal neerzetten dat hij haalt uit een website over onderwijs en waar hoort een website die gaat over het gebruik van ict in het onderwijs? Waar horen tips over het gebruik van het digibord? Maar dat is natuurlijk alleen een probleem als je op zoek bent naar een bepaald artikel; je kunt natuurlijk ook gebruik maken van de RSS-feed en alle artikelen binnenhalen die Gerrit op zijn website plaatst. Voor verzamelfeeds geef ik zelf de voorkeur aan de Onderwijsnieuwsdienst waar je heel precies kunt aangeven waarin je geïnteresseerd bent, bijv. alleen informatie over speciaal onderwijs cluster 1, of over het vak geschiedenis.

Maar ik ben natuurlijk een echte nieuwtjesgek en ik kan me voorstellen dat het voor anderen juist heel fijn is dat Gerrit met een beperkte selectie komt van het nieuws. En, complimenten voor Gerrit: op de site zit een knop waarmee je het formaat van de letters met één druk op de knop kunt aanpassen. Héél handig voor wie een visuele beperking heeft. Dus doe er je voordeel mee, met deze nieuwe website!

Geen opmerkingen: