vrijdag 6 februari 2009

Science en Engels

Ik ben dol op (semi-)wetenschappelijke programma's op televisie waarin allerlei proefjes worden gedaan. Ik ben dan ook een trouwe kijker van programma's als Braniac en Mythbusters en ik zit ook wel eens te snuffelen op de site The Naked Scientist, een radioprogramma van de BBC. De proeven die gedaan worden bij Braniac en Mythbusters zijn erg van het gehalte van 'don't do this at home', maar op de site van The Naked Scientist vind je proefjes die je zelf thuis kunt uitvoeren.

Van een docent Engels van het Elzendaalcollege kreeg ik de tip dat je met deze website een prachtige vakoverstijgende opdracht kunt geven voor de vakken Engels en de BiNaSk-vakken. Leerlingen moeten dan een proefje van de site halen dat past bij het onderwerp dat op dat moment aan de orde is bij de binask-vakken. Ze beluisteren de podcast bij het proefje waarin soms aanvullende informatie gegeven wordt bij het proefje zoals beschreven op de site. Ze voeren het proefje (of een variant daarop) zelf uit en geven er vervolgens in het Engels een presentatie over, al dan niet geïllustreerd met filmpjes die ze gemaakt hebben van het proefje. Daarmee oefenen de leerlingen leesvaardigheid (selecteren van een leuke proef), luistervaardigheid (beluisteren van de podcast) en spreekvaardigheid (presentatie van het proefje en de resultaten ervan).

Het lijkt me niet alleen een leuke opdracht, maar vooral ook handig omdat leerlingen op die manier hun tijd efficiënt gebruiken omdat ze twee vakken tegelijkertijd doen. En ik ben natuurlijk heel benieuwd met welke proefjes de leerlingen komen. De proefjes van The Naked Scientist zijn wel wat braafjes: ik denk dat ik de leerlingen zelf de hint zou geven ook eens te kijken bij Mythbusters of Braniac ;-)

Geen opmerkingen: