Inhoudelijk is het spel natuurlijk niet heel spannend: de regels zijn al heel snel duidelijk en dan is het plezier snel van het spel af. Maar het spel is wel een prima startpunt om te praten over de kredietcrisis en over de rol van de banken hierin. Je zou bijvoorbeeld het spel kunnen laten spelen op een digibord en vervolgens de leerlingen vragen om hun visie te geven op het spel. Is het waar wat ze zien, wat zouden ze zelf doen als ze gevraagd worden om de leiding te nemen bij ING, wat zouden zij doen als ze in de schoenen van minister Bos stonden?
Je kunt het spel ook koppelen aan een moderne vreemde taal. Om te beginnen moeten leerlingen natuurlijk de Engelse taal redelijk beheersen om het spel te kunnen spelen. Vervolgens kun je ze vragen om een Engelstalig essay te schrijven over de bonussen en de kredietcrisis in Amerika of over overheidsbemoeienis bij de kredietcrisis in Engeland. Voordeel van deze vakoverstijgende aanpak is dat je meer tijd hebt en ik vermoed dat het ook leidt tot een beter begrip omdat problemen met de taal bij de Engelse les weggenomen worden terwijl in de les economie de problematiek van de kredietcrisis toegelicht wordt. Wie of welke school werkt al op deze manier vakoverstijgend?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten