donderdag 14 mei 2009

A2; de nieuwe weg

Door: Martijn van den Berg
Als men mij vraagt wat voor onderwijs ik nu aan het volgen ben, antwoord ik meestal TTO. Hoewel mijn TTO officieel in de vierde klas is beëindigd, en ik alleen nog Engels in het Engels heb, vind ik het toch altijd grappig om TTO te zeggen, om de verwarde blikken te zien bij deze, voor nog veel mensen onbekende, manier van onderwijs. Afgelopen maandag heb ik de laatste 25% van het TTO A2-examen afgerond, dus het is misschien tijd om terug te blikken en misschien TTO iets bekender te maken. Een interview met mezelf. :)

Wat is TTO?
TTO staat voor Tweetalig Onderwijs, en dit betekent dat je de eerste vier jaar de helft van je vakken in het Engels krijgt, om na het vierde jaar twee jaar alleen nog Engels Engelstalig te leren. Uiteindelijk is het de bedoeling dat je (bijna) even goed Engels kan spreken als iemand die al jaren in een Engelstalig land woont. Tijdens de lessen Engels bestudeer je verschillende dingen. Je bestudeert aan de ene kant literatuur, en aan de andere kant zaken die in de wereld aan de hand zijn, maar dit alles wel uit de Angelsaksische cultuur. Je wordt uiteindelijk getoetst met vier proeven. De interactive orals, (interactieve presentatie) de individual oral, (literatuurbespreking) paper 1, (vergelijkingsopstel) en paper 2 (opstel over jouw vergaarde kennis).

Hoe was het om TTO te doen?
In het eerste jaar was het een beetje wennen, omdat het toch iets ongelofelijk nieuws was. Het tweede en derde jaar heb ik een hele slechte docente gehad, om de laatste jaren een docent te hebben, die de draad supersnel wist op te pakken. Uiteindelijk waren wij de eerste groep op onze school, en dus mochten we alle reisjes als eerste uitproberen, wat voordelen en nadelen heeft gehad. Omdat we als eerste waren, werd er bij ons ook geëxperimenteerd met verschillende manieren van les geven. Wij spraken in de les al Engels, en hadden het spreken al vrij snel door. In plaats daarvan hebben wij een multicultureel programma gevolgd, wat ons toch wel veel heeft opgeleverd. Niet alleen in de vorm van kennis, maar ook in de vorm van vaardigheden, wat ons af en toe zelfs bij andere vakken heeft geholpen.

Hoe kijk je achteraf naar TTO?
In het begin heb ik er moeite mee gehad, omdat het natuurlijk wel een extra studielast is geweest. Later ben ik het meer gaan waarderen, omdat wij een ervaring kregen die eigenlijk uniek op school was. Vooral het ontmoeten van verschillende culturen heb ik geweldig gevonden. Je leert er heel veel van om een andere cultuur in huis te hebben. Het is een zeer persoonlijke manier van een cultuur leren kennen. Ik had wel verwacht dat het extra kopzorgen zou zijn voor de examentijd, maar uiteindelijk past het precies tussen je examens. Het is natuurlijk ook leuk dat je een internationaal geldig papiertje krijgt uiteindelijk, waarvoor je een minimumscore van slechts 4 hoeft te halen. TTO is iets wat je leuk vind of niet. Dat hangt van je karakter af. Voor mensen die net iets meer uitdaging willen, is dit zeker een aanrader.

4 opmerkingen:

Rene Nederhand zei

Interessante observatie Martijn.
Tweetalig onderwijs lijkt mij een fantastische manier om een tweede taal goed te leren. Ik ben wel benieuwd of je dan ook les van native speakers hebt gehad.

Martijn van den Berg zei

Ik heb het eerste jaar een native speaker uit Canada gehad. Die ging na een jaar weer terug. De tweede was een Engelse, die gang na twee jaar weer terug. Beide konden erg goed Engels spreken, maar wisten ons niet veel bij te brengen. De laatste drie jaar hebben we een native speaker uit de VS gehad. Hij had meer verstand van lesgeven en heeft ook de achterstand in weten te halen.

Ria Kock zei

Bedankt voor dit kijkje van binnenuit Martijn! Ik zal ouders van toekomstige TTO-leerlingen en natuurlijk de aanstaande TTO-leerlingen zelf attenderen op jouw persoonlijke verslag.

Martijn van den Berg zei

Bedankt voor je reactie! Blij dat ik je heb kunnen inspireren :)