donderdag 28 mei 2009

Examentijd: Duits en economie

Gisteren heb ik bij elkaar opgeteld 7 kantjes aan examen geschreven. 2 voor Duits en 5 voor economie. Kortom: genoeg na te kijken voor de desbetreffende docenten.

Duits:
Als eerste stond gisteren Duits op het programma. Duits is een vak dat bestaat uit vier onderdelen: Lezen, spreken, luisteren en schrijven. De laatste drie worden op school getoetst in de vorm van een schoolexamen. Dit telt totaal voor de helft mee. De andere helft is het lezen, wat dan ook gisteren getoetst werd in de vorm van een examen met 9 teksten. Nu is Duits een vaardigheidsvak, je kan ervoor oefenen, maar je moet het over de jaren opbouwen om zichtbaar resultaat te krijgen. Ik heb aardig voor teksten geoefend en begreep de teksten dan ook aardig. Het aparte van Duits is dat je een antwoord nooit zeker weet en dan ook geen flauw idee hebt welke kant je cijfer op gaat.

Economie:
Als je mij in het begin van het jaar gevraagd zou hebben hoe het met economie zou zijn gegaan, zou ik gezegd hebben dat dat geen probleem was. Echter, dit jaar zijn mijn cijfers langzaam gedaald tot het niveau van mijn andere cijfers: gemiddeld. Economie is mij tegengevallen dit jaar, omdat het heel erg breed is. Voor de laatste weken heb ik er een tandje bij gezet om alles weer bij te werken. Ik vond dat dit proefwerk heel erg veel ging om het begrijpen van grafiekjes en het verwerken daarvan, en heel erg weinig om het grote verbanden leggen, waar economie vaak om gaat. Dit was aan de ene kant wel jammer, want ik had niet echt het gevoel dat ik mijn economische kennis goed kon benutten, maar aan de andere kant ook wel lekker, omdat je wel weet waar je goed hebt gescoord.

Donderdag: Engels en aardrijkskunde (laatste dag)

1 opmerking:

Schoolkrantredactie zei

Hallo Martijn,

Als docente Duits ben ik natuurlijk benieuwd naar de invulling van 'aardig'. Mijn leerlingen zeggen dat ook altijd en inmiddels weet ik dat de meesten het goed aanpakken. Graag zou ik van jou horen hoe jij de teksten aangepakt hebt. Succes verder met je examen.