vrijdag 29 mei 2009

Zoeken naar videomateriaal

Klik hier om naar het spel Waisda te gaanJe hebt spellen om te spelen en spellen om te leren, maar een heel bijzondere categorie zijn spellen die gemaakt zijn om een computer iets te leren: 'games with a purpose', oftewel GWAP. De meest bekende GWAP is vermoedelijk ESP: een spel waarbij twee spelers eenzelfde plaatje te zien krijgen en moeten proberen om dat te beschrijven in één woord. Als de spelers hetzelfde woord noemen, krijgen ze beiden een punt. Doel van dit spel is om de afbeeldingen in de Google-database van trefwoorden te voorzien en zo de afbeeldingen beter terugvindbaar te maken.

ESP was, voorzover ik weet, het eerste spel dat mensen gebruikte om materialen te voorzien van trefwoorden. Inmiddels zijn er meer van dit soort spellen:
  • Tag-a-tune, waarbij je door trefwoord te geven aan een geluidsfragment moet bepalen of je luistert naar hetzelfde fragment als je tegenspeler of een ander fragment),
  • Verbosity, een spel waarbij de ene speler een woord moet omschrijven dat de andere speler moet raden: een goede oefening voor Engels!),
  • Squigl, een spel waarbij je beiden een onderdeel in een afbeelding met je muis moet omcirkelen. Dat lijkt simpel, maar sommige dingen zijn lastig. Wat moet je bijvoorbeeld omcirkelen als je een luipaardvel ziet en je krijgt de opdracht in de tekening 'leopard' aan te wijzen?
  • Matchin: waarbij jij en je tegenspeler 2 afbeeldingen te zien krijgen waarbij je moet aangeven welke je de mooiste vindt. Als je dezelfde afbeelding aanwijst scoor je een punt.
Deze spellen zijn allemaal Engelstalig. Daarmee zijn ze allemaal bruikbaar om je kennis van de Engelse taal te verbeteren. Daarnaast kun je een aantal van deze spellen ook gebruiken om leerlingen te laten nadenken over wat goede trefwoorden zijn. Wie goed trefwoorden kan bepalen, is een eind op weg om te leren antwoorden te zoeken op zijn vragen.

Sinds vorige week is er ook een Nederlandstalige 'game with a purpose' (spel met een doel): Waisda. In dit spel, een samenwerkingsproject van Beeld en Geluid en de KRO, moet je trefwoorden toekennen aan videobeelden, bijvoorbeeld van Polygoon Journaals. Wordt hetzelfde trefwoord toegekend door meer spelers dan levert dat punten op.

Ik vond het leuk om het spel te spelen. Je kunt zelf kiezen waar je naar kijkt: er worden steeds nieuwe filmpjes aangeboden: 2 van Polygoon en 2 van andere televisieprogramma's (bijv. Boer zoekt vrouw, De Wandeling, enz.). En ik vind het leuk om te bedenken wat een ander gaat raden. Grappig vind ik dat dat vaak andere woorden zijn dan de trefwoorden die je zou moeten toekennen volgens de oude bibliotheekregels (lang geleden leerde ik op de bibliotheekopleiding hoe je aan boeken e.d. trefwoorden moet toekennen. Geen idee of dat nog steeds gebeurt op de opleidingen!). Dat geeft natuurlijk wel te denken: als gebruikers andere trefwoorden gebruiken dan bibliothecarissen, wie moet zich dan aanpassen??

Maar belangrijk lijkt mij in ieder geval dat dit spel er weer eentje is in de rij van voor het onderwijs bruikbare spellen. Want hoe je het ook wendt of keert: je leert wel nadenken over de zoektermen die je gaat gebruiken als je op internet naar informatie zoekt. En het is natuurlijk mooi meegenomen als we met ons allen in de tussentijd helpen de videocollectie van de omroep beter toegankelijk te maken!

Tip: de site geeft (nog) problemen als je werkt met Firefox. In dit geval kun je beter Internet Explorer gebruiken.

2 opmerkingen:

Carl Dieryckx zei

Hoi!
Leuke site hebben jullie opgezet. Ik ben zelf 17 jaar en vind dat men wel wat meer mag gebruik maken van de hedendaagse technieken die er zijn ivm het www. Bijvoorbeeld Google Earth in Aardrijkskunde.
In onze klas wordt er nooit gebruik gemaakt van games maar daar zijn we misschien dan ook wat te oud voor?

Wat ik wel vind dat men wat meer aandacht aan mag besteden is de hoeveelheid informatie er op youtube staat.
Ik kan één groot voorbeeld noemen van een kanaal die boordevol informatie zit en dat is; "tedtalksdirector". In dit kanaal zitten veel filmpjes die verplicht zou moeten getoond worden aan leerlingen, al dan niet leerkrachten. Bijvoorbeeld het filmpje van "Does school kills creativity?" van Sir Ken Robinson.

Welnu, een mooie site en veel succes verder!

Klik ook eens verder naar mijn blog; carl-blogs.blogspot.com. Het is een verzameling van enkele howto's en tips. Er moet nog wat aan gesleuteld worden maar ik heb er plezier in ;).

ciao,
ç

Martijn van den Berg zei

Bedankt voor de reactie!

Ongebruikelijk als het is, geef ik graag een reactie.

Ik heb op mijn laatste schooldag mijn M&O leraar tips gegeven om beter les te geven. Veel leerlingen vonden dit iets te vernieuwend en keurden het daarom af.

Leerlingen worden opgevoed met een bepaalde schoolstructuur, en daarvan afwijken wordt als raar gezien. Als leraren niet "out of the box" denken, zal dit leerlingen niet stimuleren om dit wel te doen. Leerlingen hebben over het algemeen tenslotte weinig te zeggen over de manier waarop lesgegeven wordt. Dit vind ik persoonlijk erg jammer, maar iets aan dit probleem doen is een moeizaam en lang proces.