dinsdag 12 mei 2009

Inspiratie opdoen bij De Waag

Het Creative Learning Lab van Waag Society 'onderzoekt en ontwikkelt innovatief onderwijs met creatieve technologie'. Uit de koker van De Waag zijn al heel wat inspirerende projecten gekomen: Teylers Adventure: een spel waarbij je onderzoek moet doen in het Teylers museum om te voorkomen dat de museumcollectie wordt verkocht, Scratchworx: een project waarbij jongeren zelf video-, foto- en geluidopnames maken, bewerken en mixen tot een live performance en Frequentie 1550: één van de eerste mobiele spellen (het eerste mobiele spel voor het onderwijs was volgens mij Codex Kodanski dat ontwikkeld is door Hootchie Cootchie).

Wil je inspiratie opdoen voor onderwijs dan is het de moeite waard eens je licht op te steken bij Creative Learning Lab. Je kunt dat natuurlijk doen door de projecten op hun site uitgebreid te bekijken maar Creative Learning Lab maakt het je makkelijker: ze organiseren inspiratiebijeenkomsten voor docenten en leidinggevenden van het basisonderwijs (20 mei, 15.00 tot 17.00 uur), het voortgezet onderwijs (28 mei, 15.00 tot 17.00 uur) en voor PABO studenten/docenten (27 mei, 15.00 tot 17.00). De bijeenkomsten zijn gratis en je kunt er van alles zien, horen en doen. Een greep uit de mogelijkheden:
  • Het maken van animatiefilmpjes (met iStopMotion voor de Mac)
  • Het maken van technisch speelgoed (met Picocrickets. Ik hoop daar binnenkort in dit weblog wat meer over te kunnen vertellen)
  • Het maken van GPS spellen (met het Games Atelier van De Waag)
De (4 à 5) miniworkshops staan opgesteld in een ruimte. De deelnemers kunnen na een korte introductie zelf bepalen hoeveel en welke miniworkshops ze gaan volgen of bekijken. Na het volgen en bekijken van de miniworkshops volgt een discussie over de mogelijkheden binnen het onderwijs.

De toepassingen waarmee je gaat werken zijn laagdrempelig; d.w.z. dat het niet moeilijk is om hiermee te leren werken. Maar de mogelijkheden ervan zijn groot: met een animatie kun je leerlingen een verhaal laten vertellen of een visie neer laten zetten, leerstof laten uitleggen, vormgeven, muziek maken, enz. Een GPS-spel kun je maken voor alle vakken en met Picocrickets kun je allerlei zaken die te maken hebben met techniek aan de orde laten komen. Er kan dus makkelijk aangesloten worden bij het curriculum.

Maar nog belangrijker dan aansluiting bij het curriculum vind ik de creatieve impuls die uitgaat van het werken met deze middelen. Creativiteit krijgt over het algemeen maar een heel bescheiden plaatsje op onze scholen: hoe verder je komt in je schoolloopbaan des te minder aandacht is er vaak voor de niet-cognitieve vakken. Jammer, vind ik: ik denk dat cognitieve ontwikkeling belangrijk is maar er is zoveel meer! Cognitieve zaken kunnen steeds vaker/beter door computers worden overgenomen worden maar creativiteit (nog) niet. Ik denk daarom dat het van cruciaal belang is dat we onze leerlingen juist op dat gebied meer gaan stimuleren, en ict kan daarbij een prachtig middel zijn.

Meld je dus aan voor één van de inspiratiebijeenkomsten door een mail te sturen aan trainingen_apenstaart_creativelearninglab.org. Om inspiratie op te doen voor je lessen of natuurlijk om je zelf creatief uit te leven ;-)
Reblog this post [with Zemanta]

Geen opmerkingen: