dinsdag 2 juni 2009

Designing activities for the 2.0 Language Classroom

Klik hier om naar de cursuswebsite te gaanDesigning activities for the 2.0 Language Classroom'. Helaas past die cursus niet in mijn planning: hij wordt gegeven van 11 tot 17 juli en dan heb ik al andere afspraken. Maar ik wil hem wel heel graag bij jullie onder de aandacht brengen omdat ik denk dat het echt een heel boeiende week gaat worden.

De cursus Designing activities for the 2.0 Language Classroom is bestemd voor (aankomende) talendocenten. In de cursus bekijk je lesmaterialen van anderen en je ontwikkelt je eigen lesmateriaal waarbij je gebruik maakt van allerlei Web 2.0 toepassingen zoals wiki's en weblogs. In de cursus komen ook de educatieve mogelijkheden van virtuele werelden ook aan bod, evenals het gebruik van digiborden. Tijdens en na de cursus wordt ook gebruik gemaakt worden van web videoconferencing zodat je ook met mensen buiten de cursusruimte 'virtueel face-to-face' van gedachten kunt wisselen.

Het maken van digitaal leermateriaal is natuurlijk op dit moment 'hot'. Scholen kunnen zich veel geld besparen als ze zelf hun leermaterialen maken. Digitaal leermateriaal ligt dan voor de hand, maar dat is m.i. alleen haalbaar en zinvol als je gebruik maakt van internet je biedt. Zelf leermaterialen ontwerpen wordt haalbaar door samen te werken met anderen. Zinvol wordt het als je van je materialen meer maakt dan een 'platgeslagen boek door gebruik te maken van de talloze applicaties die er zijn, zowel op internet (wiki's, weblogs, virtuele werelden) als in de klas (digiborden). Wat me aanspreekt in de cursus is het feit dat je praktisch aan de slag gaat aan de hand van goed onderbouwde ontwerprichtlijnen.

Ik kreeg van de organisator van de cursus een paar linkjes zodat je je een beeld kunt vormen van de rijkdom van het aanbod. Ik zet ze hieronder: ik vond ze erg interessant om ze te bekijken.

Over Talenquests:
Wat publicaties over virtuele werelden:
Over digiborden:
Een internationaal Blog voor MVT (het bloggersteam is nog in ontwikkeling dus als je mee wilt doen: geef een seintje via dit blog of rechtstreeks via het MVT-blog).

Mocht je besluiten om te gaan dan hoor ik graag achteraf wat je ervan vond!

Geen opmerkingen: