donderdag 17 september 2009

Begrijpt ie er nou niets van?

Door: Martijn van den Berg
Tijdens mijn rondje nieuws van deze week kwam ik langs deze speech van Obama, waarin hij zei dat gamen slecht is voor een kind. In deze wereld weet men dat dit cliché al veel langer bestaat en dat er tig onderzoeken zijn geweest voor en tegen gamen als een middel om mensen iets te leren en dus een zeer nuttige methode. Ik, als regelmatig gamer en blogger over games in het onderwijs denk bij dit soort dingen dat een persoon maar dingen zegt en er weinig onderzoek bij heeft gedaan.

En ik kan hem de schuld niet geven, met alle onderzoeken die er zijn. Ik acht Obama niet ondeskundig, maar een man kan niet op alle fronten wijs zijn. Obama is niettemin een heel charismatisch man, en als hij zo uitvalt (in dit geval naar de xbox) kan dat grote gevolgen hebben. Grappig vind ik wel dat hij naar de xbox uitvalt, aangezien dit duidelijk het bekendste entertainmentsysteem is, en ook het enige systeem dat iets doet aan te lang gamen.

Maar ik heb niet alleen een mening, ik heb ook een reden om die mening te hebben.Natuurlijk zit er altijd een duivel achter games, de verslavingsduivel, zoals ik in een reeks eerdere blogjes heb beschreven, maar er zit ook achter dat je dingen leert zonder dat je het zelf merkt. En dit zelfs bij de games waarvan je op het eerste gezicht zou denken dat ze totaal niet educatief zouden zijn. Dit is iets wat veel mensen zich niet realiseren, of niet kunnen geloven. Gamen kent naast waardeloos entertainment ook vooral voordelen. En het is daarom ook belangrijk om de mogelijkheden tegen de nadelen af te wegen voor zo iets te zeggen.

Geen opmerkingen: