vrijdag 18 september 2009

Screenshots maken

Klik hier om naar het bericht over Aviary te gaanVoor dit weblog maak ik heel vaak een screenshot van een webpagina om te laten zien welke site ik bedoel. Daarvoor zijn een heleboel goede programma's, zowel gratis als betaald, maar Aviary kende ik nog niet. Aviary is webbased en je kunt er screenshots mee maken en ze bewerken. Dat doe je door voor de URL van de pagina waarvan je een screenshot wilt maken 'aviary.com/' te plakken. Om een screenshot van mijn weblog te maken zou je dus in de URL moeten typen: aviary.com/ict-en-onderwijs.blogspot.com.

Aviary heeft standaard eenvoudige bewerkingsmogelijkheden maar met een knopje kun je naar uitgebreide bewerkingsmogelijkheden waarmee je lagen kunt toevoegen aan je foto, delen weg kunt knippen enz. Je kunt de gemaakte screenshots opslaan op je eigen p.c. maar je kunt ze, als je een (gratis) account hebt, ook online bewaren: in het eigen formaat of als thumbnail.

Het nadeel van Aviary is dat het enige tijd duurt voordat de screenshot geladen is (met de Firefox Addon gaat het overigens wel sneller); het voordeel is dat je er geen speciale software voor op je p.c. hoeft te hebben en dat je je screenshots met één druk op de knop online kunt bewaren en ernaar kunt linken vanuit je website, weblog of wiki. Overigens: het screenshot bovenaan dit bericht heb ik uiteraard gemaakt met Aviary ;-)

4 opmerkingen:

kdewi zei

Beste Margreet,

Mac-gebruikers hebben het voordeel dat ze al die aparte software niet nodig hebben. Het zit namelijk standaard in het besturingssysteem: command + shift + 3 (screen) of 4 (selectie) of spacebar + klik (menu, venster).

m2cm zei

@kdewi,
maar zit daar dan ook zo'n uitgebreide editmogelijkheid achter? En kun je die screenshots ook online zetten en delen met anderen? Ik kan op een pc ook wel snel een printscreen maken maar die kan ik maar heel beperkt bewerken en om die te delen moet ik dan weer een plekje zoeken bij Flickr o.i.d.

Unknown zei

Hallo Margreet,

Ik ontdekte eigenlijk per toeval een handigheidje in Picasa.
Als je Picasa open hebt staan en je maakt een schermkopie dan wordt deze automatisch opgeslagen in de map picasa/schermvoorbeelden.
Je kunt dan meteen klikken op het schermvoorbeeld en in Picasa kun je tekst toevoegen, draaien, bijsnijden, kleur veranderen, oplichten enz. enz.
Ook delen vanuit Picasa gaat erg gemakkelijk.

Corina Bakker

m2cm zei

@Corina,
Dat is inderdaad handig want in Picasa kan je ook op verschillende manieren foto's bewerken. Goeie tip, dankjewel!