woensdag 16 september 2009

Mobieltjes: hoe ga je ermee om?

Over hoe je met mobieltjes omgaat in de klas zijn de meningen verdeeld. Op de meeste scholen is het verboden om ze aan te hebben staan gedurende de les. Anderen zijn strenger en verbieden überhaupt dat mobieltjes meegenomen worden naar de klas. Meestal betekent dit dat leerlingen ze wel meenemen in hun tas maar uitzetten wat natuurlijk nogal eens vergeten wordt. Afpakken levert ook nog wel eens problemen op: sommige leerlingen weigeren hun mobiel af te geven en wettelijk schijnt het verboden te zijn (alhoewel het Laks daar een andere mening over heeft). Ook voor mensen die mobieltjes inzetten in de les blijft het lastig om een strategie te bepalen. Want het mag dan handig en leerzaam zijn als je tijdens de les dingen kunt laten opzoeken met mobieltjes: tijdens een overhoring is het bar storend als er een mobieltje afgaat.

Op de website Change.org heeft in de zomervakantie iemand geschreven over dit probleem, dat blijkbaar niet alleen in Nederland speelt. Er zijn opvallend veel reacties binnengekomen, zowel vanuit het basis- als het voortgezet onderwijs. Daarmee is er een prachtig overzicht ontstaan van argumenten pro en contra het toestaan van mobieltjes in de les èn van manieren waarop je met mobieltjes in de les kunt omgaan. Het lijkt me een prachtig startpunt voor het formuleren van schoolbeleid op dit punt of om met leerlingen in gesprek te gaan over hoe zij denken over mobiele etiquette. En daarbij komen dan dit en onderstaand filmpje van Sire prachtig van pas!

Afbeelding van graciepoo, gepubliceerd onder CC-nc-sa.

Geen opmerkingen: