vrijdag 22 januari 2010

Diagrammen maken met Cacoo

logo CacooLeerlingen weten het wel: met een plaatje kan je een (slecht) praatje een stuk beter verkopen. Menig werkstuk ziet er prachtig uit, maar is inhoudelijk een stuk minder uitbundig. Dat is natuurlijk niet de bedoeling van het plaatsen van afbeeldingen bij een tekst. Maar het is natuurlijk wel zo dat een afbeelding en een tekst elkaar kunnen ondersteunen. Dat kunnen foto's zijn of tekeningen. Ik ben zelf erg dol op schemaatjes die je laten zien hoe dingen met elkaar samenhangen, elkaar beïnvloeden of op elkaar volgen. Diagrammetjes dus.

Het maken van een diagram wordt je makkelijk gemaakt met het programma Cacoo. Als je een account hebt aangemaakt krijg je een toolbox waarmee je allerlei verschillende diagrammen kunt maken: vormen voor het flow-charts, smileys, tekstballonnetjes, pijlen, computerapparatuur enz. Je kunt de kant en klare plaatjes aanpassen in kleur en grootte, en aan sommige plaatjes kan je een tekst toevoegen. En je kunt je eigen plaatjes uploaden en die verwerken in je diagram.

Een diagram maken met Cacoo vind ik veel makkelijker dan bijv. in Word. Je kunt diagrammen die je hebt gemaakt met Cacoo delen met anderen. De manier waarop je dat doet lijkt een beetje op de manier waarop je bij Google Docs je documenten deelt. Als je je werk met je co-creator wilt bespreken kan je een chat-venster openen. Of dat veel toegevoegde waarde heeft betwijfel ik: ik denk dat ik zelf eerder gebruik zou maken van andere chatprogramma's die al op mijn pc staan. Maar dat is natuurlijk een persoonlijke keuze.

Als ik cacoo vergelijk met Gliffy, het programma dat ik tot nu toe altijd gebruikte voor het maken van diagrammen, dan vind ik dit programma net iets makkelijker werken en ook net wat meer mogelijkheden hebben. Daarnaast vind ik het handig dat ik mijn diagrammen kan delen met anderen. Het enige nadeel van Cacoo ten opzichte van Gliffy vind ik dat je je diagrammen maar op één manier kunt exporteren, nl. als een .png-bestand. Bij Gliffy kan je ze ook als .svg-bestand exporteren waardoor je ze in het programma Visio kunt gebruiken wat voor mij persoonlijk handig is. Maar ik denk dat er maar weinig leerlingen zijn die gebruik maken van dat programma, dus voor hen zullen de beperkte exportmogelijkheden van Cacoo geen probleem zijn.

Geen opmerkingen: