woensdag 17 februari 2010

Google apps voor het onderwijs

afbeelding Google Apps EducationVorige week ontving ik een persbericht waarin werd aangekondigd dat SURF, de een driejarige overeenkomst met Google gesloten zodat ook het hoger onderwijs gratis gebruik mag maken van de onderwijseditie van Google Apps. Dat betekent dat het hele onderwijsveld nu gratis kan beschikken over:
  • de Google messaging tools: Calendar, Talk en Mail (7GB mailbox per gebruiker, met een adres van de school. Dus: leerling@schoolnaam.nl),
  • de Google samenwerkingstools: Docs, Forms en YouTube,
  • de Google security tools: Anti Virus & Anti Spam.
Uitgifte en beheer van de accounts van docenten en studenten/leerlingen binnen de domeinnaam van de onderwijsinstelling, kan via de onderwijsinstelling zelf geregeld worden.

Onderwijsinstellingen krijgen daarbij:
  • een 99.9% SLA (wat betekent dat je de garantie krijgt dat de apps 99,9 % van de tijd in de lucht zijn),
  • Support voor admins
  • APIs & migratie tools (oftewel tools om je gegevens over te zetten van de ene toepassing naar een andere, of om de apps samen te laten werken met een andere applicatie die draait binnen je onderwijsinstelling).
Google biedt daarmee echt veel moois voor het onderwijs: je kunt gratis e-mailadressen aanmaken voor al je leerlingen, een gezamenlijke online kalender aanbieden, websites maken met Google en nog veel meer. Ik denk dat ik de meeste lezers van dit weblog niet hoef te overtuigen van het gemak van de Google apps. Bekijk anders nog even deze Kenniswiki van het ICLON in Leiden. Niet helemaal up-to-date, maar wel informatief!

Maar wat ik niet wist, is dat er al onderwijsinstellingen zijn die de Google apps integreren in andere programma's waar ze gebruik van maken. Zo kan je de Google apps als bouwsteentje inbouwen in de ELO Blackboard, en bij Moodle en It's Learning kan je de gebruikers van die beide ELO's synchronisatie met de Google apps, en ze met één wachtwoord (Single Sign On) in laten loggen op ELO èn Google apps. Dat wordt nog makkelijker als, zoals verwacht wordt, uitgeverijen van online content hun systemen toegankelijk gaan maken via OpenID. Met Google Apps heeft iedere leerling automatisch zo'n ID, waarmee ze dan dus in kunnen loggen op de content van die uitgevers.

Een andere mogelijkheid is dat je met Google Calender een rooster kunt maken voor de hele onderwijsinstelling die je vervolgens kunt laten synchroniseren met de calendars van je gebruikers. Zo kunnen docenten en studenten/leerlingen steeds op de hoogte zijn van de laatste roosterwijzigingen. Erg handig, vond ik.

Met de API's bij de apps zijn er natuurlijk nog veel meer mogelijkheden om de bestaande schoolsoftware te laten integreren met de Google apps. Wie voldoende programmeerkennis in de onderwijsinstelling heeft, kan zelf met de API's aan de slag. Heb je die kennis niet binnen de muren van je onderwijsinstelling, dan kan je een beroep doen op mensen die dat wel hebben. Ik hoorde van het bestaan van deze mogelijkheden met Google apps tijdens een presentatie van het bedrijf g-company op de beurs Onderwijs en ICT. Daar hoorde ik overigens ook dat Google (hopelijk) dit jaar een app wil aanbieden waarmee je kunt videoconferencen. Nu kun je bij Google alleen een één-op-één videogesprek voeren, met de tool die ze in de loop van dit jaar gaan introduceren kan je een videogesprek houden met meer mensen tegelijkertijd. Ook dat zou gratis beschikbaar moeten komen in de apps. Het is nog maar een gerucht, maar het zou wel fijn zijn als die app er komt!

Overigens ben ik me ook zeker bewust van de risico's van het werken met Google: je geeft Google toegang tot heel wat informatie als je al je leerlingen een mailbox bij Google geeft en ze daarmee laat werken. Persoonlijk vind ik dat risico niet opwegen tegen de gemakken van Google, en bovendien denk ik dat andere softwareleveranciers met een gelijksoortig aanbod niet veiliger zijn dan Google. Wat mij betreft is het dus niet zozeer de keuze: Google of een ander, maar meer de keuze: maak ik alleen gebruik van kleinschalige bedrijfjes, of accepteer ik dat ik de controle op dit gebied gedeeltelijk uit handen geef? Voor mij is de keuze duidelijk: ik ga wel met Google in zee, maar ik let wel op waarvoor ik het gebruik.

6 opmerkingen:

Peter van den Berg zei

Ik ben blij dat jij het zo positief benaderd :-) . Mijn eerste reactie was dat er eigenlijk niet zo heel veel toegevoegde waarde bij zit. Mijn studenten gebruiken al lang de faciliteiten die Google biedt. Hun mail werd al geforward naar hun gmailaccount, want met de beperkte emailfaciliteiten konden ze al niet uit de voeten. Wat is er dan precies nieuw (of ben ik nu een zeur?). Verder zie ik met de Google faciliteiten nog geen goede vervanger voor het verdwijnende Surfgroepen...
Ik zie de voordelen van de instelling, maar nog niet de voordelen voor de gebruiker of denk je dat de besparingen ingezet worden voor ... de verbeteringen die in de integratie met de ELO's etc.
Toch ben ik wel blij met deze overeenkomst hoor. Ik hoop dat het door de instellingen opgepakt en gebruikt wordt als een gemeenschappelijke richtinggever.

m2cm zei

@Peter,
Ik hoop allereerst dat de Google apps geïntegreerd worden in de andere software die in de instellingen gebruikt wordt. Elke login extra, is er één teveel, wat mij betreft.
Maar ik hoop ook dat Google apps nu meer ingezet gaan worden in het onderwijs. In de ELO's zijn er vaak wel allerlei mogelijkheden, maar die zijn lang niet altijd even gebruikersvriendelijk als Google apps.

Of Google apps ingezet kan worden voor de vervanging van SURFgroepen, hangt af van hoe je SURFgroepen tot nu toe hebt ingezet. Op een aantal punten vind ik Google apps beter, maar het heeft natuurlijk (nog) niet dezelfde functionaliteiten als SURFgroepen. Maar ik denk dat de ontwikkelingen bij Google heel hard zullen gaan. In de presentatie van g-company werd aangegeven dat Google vorig jaar 100 verbeteringen had doorgevoerd in de apps, en dat er voor 2010 200 verbeteringen op stapel staan. Ik heb geen idee hoe hard dat getal is, maar ik ben er wel van overtuigd dat Google er hard aan gaat trekken om hun apps te verbeteren. En als ze komen met de mogelijkheid om te videoconferencen, dan ben ik de eerste die die app gaat gebruiken ;-)

Peter van den Berg zei

Vandaag las ik dit: http://googleblog.blogspot.com/2010/02/seven-million-students-have-gone.html
Ik denk dat onze Nederlandse studenten die 7 miljoen hebben doen overschrijden :-)
Het zou leuk zijn als Google ook een rondje Nederlandse (of Europese) scholen zou doen, toch?

Richard de Jong zei

Hoi Margreet,

Ik ben net klaar met het inrichten van Google Apps voor een basisschoolklasje. Ik kwam erachter dat de basis-schoolversie slechts ruimte biedt aan maximaal 50 gebruikers. Daarboven is het betalen.
Als ik jouw verhaal zo lees lijkt het alsof Google-apps voor scholen helemaal gratis is, maar dat is dus niet zo.

Of weet jij iets dat ik niet weet ;-)

Ik hoor graag reacties van jou e/o andere scholen.

groet,

Richard de Jong
www.edumaat.nl

m2cm zei

@Richard,

sneller antwoord dan dit kon ik niet krijgen (met dank aan Gcompany).
De beperking die je noemt geldt alleen voor de Standard Edition van Google Apps.

De Education Edition heeft géén beperking op het aantal accounts. En geen advertenties, maar wel een 99.9% uptime SLA, ook i.t.t. de Standard Edition (die eigenlijk meer bedoeld is als een soort probeer-versie voor b.v. startende bedrijven).

Ik denk dus dat je voor jouw klas geen educatie-editie hebt aangevraagd/gekregen, maar de Standard Edition.

MarcelIdeler zei

Bij de aanvraag voor Google Apps for Education, geef je aan hoeveel accounts je nodig hebt. Als je later meer (b.v. leerlingen) wilt toevoegen, kun je makkelijk om meer accounts vragen. Er is geen limiet.