dinsdag 9 maart 2010

Bronnenkennis

afbeelding van een bronGisteren las ik een verzuchting van iemand dat het toch wel héél fijn zou zijn als er één grote bak met leermateriaal zou komen waarin iedereen naar hartenlust zou kunnen zoeken naar bruikbare materialen. Die wens heb ik ook: het zou reuze makkelijk zijn als je je zoektocht naar leermaterialen tot één plek kunt beperken.

Toch ben ik ook terughoudend, want als er heel veel materiaal in zo'n verzamelbak komt, dan wordt zoeken daarin niet makkelijker. Denk maar eens aan zoeken met een gewone zoekmachine: het is helemaal niet makkelijk om met zo'n machine te achterhalen in welk museum dat ene schilderij te vinden is waarvan je de foto in je handen hebt, of 'Wat is hypotheekrente en welke invloed heeft deze op de prijzen van huizen?' of 'Hoe komt het dat vliegen altijd in het midden van de kamer rondcirkelen?' of 'Wie was de eerste mens die kon fietsen'?1 Om dit soort vragen te beantwoorden, moet je heel goed kunnen zoeken. Hoe meer materiaal er is, des te meer vragen kan je beantwoorden, maar des te moeilijker het ook wordt om in die veelheid van materiaal te vinden wat je zoekt.

Dat geldt natuurlijk ook voor leermaterialen. We zijn in het onderwijs al heel druk bezig om materialen te verzamelen en dat is natuurlijk prachtig. Maar kan je in die bak ook vinden wat je zoekt? Hoe zoek je lesmateriaal voor op het digibord voor groep 5 dat past bij de methode X, hoe vind ik materiaal dat gebaseerd is op de visie van Montessori en met welke leermaterialen kan ik een cursus samenstellen over politieke stromingen? En als je lesmateriaal hebt gevonden: hoe kan ik snel zien wat de kwaliteit ervan is?

Veel van dit soort vragen kan je nu al wel stellen bij Wikiwijs, en ik denk dan ook dat we op de goede weg zitten. Maar lang niet alle antwoorden zijn te geven, en de vraag is of dat ooit mogelijk zal zijn. Als het wel mogelijk wordt, dan zullen we in ieder geval ook moeten leren hoe we het zoeksysteem moeten toepassen. Dat geldt dan niet alleen voor degenen die het materiaal zoeken, maar ook voor degenen die het materiaal in de verzamelbak zetten en er labeltjes op plakken.

Daarnaast blijft het volgens mij van belang dat je weet wie materialen maakt waar je graag mee werkt. Met andere woorden: je moet je bronnen kennen. En dat is dan eigenlijk niet zo anders dan nu: als ik een vraag krijg raadpleeg ik bij voorkeur de bronnen die ik ken en vertrouw: websites, portals enz. van instanties en mensen waarvan ik weet dat ze expert zijn op het gebied waarover ik informatie zoek. Die kennis blijft volgens mij daarom altijd van belang, ook als we straks een prachtig gevulde database hebben met leermaterialen. Ik blijf het daarom de moeite waard vinden om te volgen wat anderen publiceren op het net: met die kennis heb ik al heel wat mooie dingen kunnen vinden en met jullie kunnen delen!

1 De antwoorden op deze vragen zijn te vinden bij Al@din, de vragendienst van de Openbare Bibliotheken.

Afbeelding van Michel Coumans, gepubliceerd onder CC-by-nc-nd.

Geen opmerkingen: