Doelgroep van de meeste van deze games zijn jongeren. Via Hyves, MSN en Facebook worden ze voortdurend verleid om dit soort spellen te spelen. In sommige van die games is de reclame overduidelijk aanwezig, maar in andere is die wat minder zichtbaar. Als onderdeel van de merknaam wordt bovendien vaak gewerkt met stereotypen: stoere, vechtende en racende mannen en sexy vrouwen die veel van winkelen houden en van make-up. Niet echt een beeld dat ik graag aan jongeren zou willen meegeven.
Daarom is het van belang dat jongeren leren de reclame en de beelden in (dit soort en andere) games te herkennen. Een leuke manier om dat te doen is zelf een game te bedenken en liefst ook nog te maken. Het leukste lijkt het mij om de leerlingen daarbij zelf te laten bepalen over welk onderwerp ze een game maken. Welke boodschap zouden zij, door middel van een game, aan anderen willen overbrengen? Die opdracht past prima in een les over geschiedenis of maatschappijleer, maar ook bij maatschappijleer, aardrijkskunde of biologie. En misschien is het ook wel een goed idee om een game te maken over wat je kunt doen na je schoolopleiding, als onderdeel van het vak LOB.
Alleen al door het bepalen van het onderwerp en vervolgens de inhoud van de game laat je leerlingen nadenken en discussiëren over onderwerpen waar ze anders vaak maar moeilijk van gedachten over willen wisselen. Het maken van zo'n spel kan bijdragen aan de motivatie. Samenwerken met anderen, binnen maar ook buiten het klaslokaal (maatschappelijke organisaties die het doel ondersteunen) en zelf iets maken wat een maatschappelijke functie heeft, leidt volgens Shneiderman tot meer engagement, en daardoor tot betere resultaten. Reclamegames maken kan een goede manier zijn om dat doel te bereiken.
Kijk voor meer interactieve reclames (waaronder games) eens op het ICblog en vraag je leerlingen wat zij de beste game vinden en waarom. Ze zullen er in ieder geval mediawijzer van worden!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten