vrijdag 12 maart 2010

Facebook in de les

logo FacebookOp het weblog Tomorrow's Tech in todays schools las ik een prikkelende post over het gebruik van Facebook voor het onderwijs.

Hyves zelf zegt dat één en op de zes bekeken pagina's in Nederland een Hyves-pagina is, maar op dit moment is Facebook in opkomst, dus het is tijd voor tips over het gebruik van Facebook in het onderwijs (waarvoor overigens net zo goed gebruik gemaakt kan worden van Hyves).

Op 'Tomorrow's Tech' wordt een voorbeeld gegeven van het gebruik van Facebook voor het vak geschiedenis. Leerlingen krijgen de opdracht een Facebook-profiel te maken van een historische figuur; in het (ppt)voorbeeld is dat John F. Kennedy. Op de Facebookprofielpagina vullen de leerlingen van alles in over hem: waar en wanneer hij geboren is, met wie hij getrouwd is, waar zijn politieke voorkeur lag, wat zijn hobbies waren en wat zijn favoriete films en boeken. Op de fotopagina zetten leerlingen foto's van Kennedy en op het prikbord (wall, in de Engelstalige versie) komt te staan wat Kennedy 'recent' heeft gedaan.

Tomorrow's Tech noemt nog meer voorbeelden van het gebruik van Facebook:
  • een profielpagina over een gesteente (voor het vak science (ANW of NLT),
  • een profielpagina over een land of gebied (voor aardrijkskunde,
  • een profielpagina over een land, een auteur, een historische figuur, een fictieve persoon in dat land,
  • een profielpagina over een bepaalde theorie of formule (voor wiskunde, scheikunde of natuurkunde),
  • een auteur of fictief personage voor de lessen in de eigen taal.


Ik vind de voorbeelden leuk, maar ik mis er nog wel de interactie in. Het maken van een profielpagina over de genoemde onderwerpen is in feite niets anders dan het maken van een werkstuk, alleen dan volgens een tevoren beschreven format. Volgens mij wordt het pas echt leuk als je de leerlingen vervolgens iets gaat laten doen met die pagina. Je kunt leerlingen bijvoorbeeld een aantal profielpagina's laten maken over historische personen en die met elkaar in contact laten komen. In het voorbeeld van Kennedy zou één groep leerlingen de pagina over Kennedy kunnen maken en andere groepen pagina's over mensen die een rol in zijn leven hebben gespeeld, bijv. zijn vrouw, de (toentertijd toekomstige) president Nixon, Eisenhower en Fidel Castro. Als de pagina's klaar zijn beschrijft de docent een historische gebeurtenis. De leerlingen moeten die gebeurtenis beschrijven op hun Facebookpagina, en - afhankelijk van de gebeurtenis - met hun tijdgenoot contact leggen. Via een directe mail, door een berichtje achter te laten voor die persoon of door een reactie te geven op een foto. Via welk medium de leerlingen communiceren met hun tijdgenoten mogen ze zelf bepalen. Duidelijk zal zijn dat een berichtje naar zijn vrouw als regel beter via een persoonlijke (Facebook)mail verstuurd kan worden, terwijl andere reacties aan betekenis winnen als ze door iedereen te bekijken zijn.

Het aardige is dat door de aanpak leerlingen niet alleen heel veel leren over een bepaald tijdvak, maar ook over mediawijsheid: wat kan je op een profielpagina zetten, hoever moet je gaan in het gezellige meechatten, en wanneer kan je beter rechtstreeks met iemand contact opnemen?

Op dezelfde manier kan je leerlingen een aantal stellingen laten verdedigen, je kunt de dieren/planten in een biotoop met elkaar laten 'praten' en je kunt leerlingen een Facebookpagina laten maken van een fictieve robot waaraan ze een aantal eigenschappen toekennen (en vast laten leggen op hun profielpagina's) en die met elkaaar laten strijden (zoals een robotgevecht, waarbij een robot van metaal wint van een robot van plastic als ze door een hete ruimte moeten, en een robot van hout blijft drijven als hij moet zwemmen, terwijl de metalen robot gaat roesten).

Zo zijn er natuurlijk nog tal van andere opdrachten te bedenken. Het zal leerlingen zeker tijd kosten om de pagina te maken en contacten met anderen te onderhouden, maar ik ben ervan overtuigd dat ze zo wel heel goed inzicht krijgen in de besproken figuren/onderwerpen en alles wat daar omheen zit!

8 opmerkingen:

Joel de Bruijn zei

Bedankt voor je blog! Al grasduinend in Facebook kwam ik er achter dat meerdere profielen aanmaken in ieder geval van tegen Facebook beleid is.
De ppt en het originele bericht laat zien dat het waarschijnlijk om echte accounts gaat, van historische figuren weliswaar, maar toch.
Aangezien profielen in Facebook geen wiki achtig iets zijn, betekent dat je het wachtwoord aan anderen moet geven om het te kunnen vullen.
Dit is allemaal niet nodig, want Facebook biedt zelf de mogelijkheid tot het creëren van "Fanpages".

Overigens blijft het hele idee en nut dan ook gewoon overeind!

Groet, Joel

janien zei

Wat een aantrekkelijke didactiek! Ik heb al spijt dat ik geen klassen meer heb om eens zo'n FB-project uit te werken!

Wat een inspiratie, wat een ideeën!

m2cm zei

@Joel,
Interessante kwestie! Het is niet de bedoeling van Facebook dat mensen er verschillende profielen op nahouden, maar het is de vraag of een mens maar één virtueel profiel kan hebben of meer. Fysiek zijn we natuurlijk beperkt tot één identiteit; virtueel kunnen we er wel een aantal hebben die onderling heel erg kunnen verschillen. Ik weet niet hoe Facebook daarover denkt; ik zou het geen bezwaar vinden mijn leerlingen de opdracht te geven een extra profiel aan te maken. Maar het lijkt me wel heel interessant om met de leerlingen te bespreken: wat vinden zij daarvan? Mag je je als verschillende personen voordoen op het web, en zo ja: hoever mag je gaan in die 'leugen'?

Bij zo'n profielpagina van een historische figuur lijkt het me geen probleem om een password te delen in een groepje. Maar je kunt het inderdaad ook oplossen met een Fanpage; daar had ik nog niet aan gedacht. Handige tip!

m2cm zei

@Janien,
Misschien kan je vragen aan een oud-collega of je een serie gastlessen mag verzorgen. En je kunt natuurlijk ook de lessen uitwerken en via je blog aanbieden. Daar zul je vast een aantal mensen een groot plezier mee doen ;-)

Anoniem zei

Wij hebben op school het in de kennismakingsweek omgedraaid, levend hyves. Waarbij leerlingen een formulier invullen en dan in een roulatiesysteem elkaars profiel lezen en op de achterkant een krabbel achter kunnen laten. Werkt goed en een leuke manier om elkaar wat beter te leren kennen.

m2cm zei

@Anoniem,

Leuk idee! Hebben jullie ook nog aandacht besteed aan de vraag wat je wel en niet deelt via levend of virtueel Hyves en waarom? Prachtige les mediawijsheid!

Www.onderwijsrotonde.nl zei

Het kan ook anders.
E kan via een facebook app programma's integreren.
Zo heb ik nu Facebook, Twitter, googledocs, YouTube en live polls via Twitter en internet in Facebook.
Zie verder Onderwijs 3.0
Welkom op de website voor Onderwijs 3.0

Doormiddel van deze website kan jij jouw onderwijs verbinden met facebook.
Facebook als jouw communicatie met het onderwijs.
Informatie, laatste nieuws en opdrachten gewoon op je facebook.
Als je bent aangemeld dan kan je de link terug vinden bij je startpagina in facebook onder de apps (onderwijs)

Veel succes

Indien je nog niet bent verbonden met facebook klik dan op onderstaande link.
(facebook zal je vragen om verbinding te maken met deze site, facebook controleert je gegevens)
http://www.mededeling.info/?page_id=7
Of http://apps.faceboo.com/onderwijs

Anoniem zei

Huiswerkbegeleiders/bijlesdocenten gezocht: www.educause.nl