maandag 1 maart 2010

Leren door liedjes

Klik hier om naar de website Lyrics Training te gaanGeen idee meer waar ik het ben tegen gekomen, maar ik vind het een te leuke site om voor mezelf te houden: Lyrics Training. Op deze site kan je je talenkennis verbeteren door goed te luisteren naar allerlei bekende (en misschien ook wel minder bekende) liedjes (of moet ik 'songs' zeggen?).

Op de site Lyrics Training moet je je eerst aanmelden (gratis). Als je aangemeld bent, kies je welke clip je wilt horen en bekijken. Als je het liedje meent te kennen, kan je kiezen: ken je alleen de belangrijkste woorden (beginner), een behoorlijk deel van de woorden (intermediate) of ken je echt het hele liedje (expert)? Je start het filmpje nog een keer op en de tekst van het liedje verschijnt onder de clip. Afhankelijk van het niveau dat je hebt gekozen zie je veel of weinig gaten in die tekst. Je moet de ontbrekende woorden invullen. Als je de tekst goed kent, kan je het hele liedje uit laten spelen, maar als je woorden mist, dan stopt het filmpje en moet je opnieuw beginnen. Ik kan je verzekeren: voor iemand zoals ik, die weinig songteksten kent, is dat behoorlijk frustrerend!

Op Lyrics Training kan je zowel oefenen met Engelstalige liedjes, als met Franse en Spaanse liedjes. Er zijn twee Italiaanse, één Duitse en zelfs (één) Nederlandstalige tekst (Dromendief, van Dik Hout). Omdat Lyrics Training een Engelstalige site is, krijg je bij die liedjes keurig een Engelse ondertiteling. Best grappig, om de tekst van een Franstalig liedje te onthouden op basis van een Engelse tekst ;-)

Je kunt ook zelf bij liedjes een gatentekst maken. Daarvoor ga je, nadat je jezelf hebt aangemeld en ingelogd, naar 'My Lyrics' en je kiest een liedje. Onderaan het scherm dat zich dan opent, zie je een help-knop. Als je die aanklikt, zie je de uitleg hoe je een gatentekst kunt toevoegen aan een clip op YouTube. Het ziet er behoorlijk ingewikkeld uit, maar als je het even probeert, valt het wel mee. Mocht je het te moeilijk vinden, dan kan je natuurlijk de hulp inroepen van een ict-vaardige (maar misschien minder taalvaardige) leerling. Dan snijdt het mes aan twee kanten: jij krijgt extra oefeningen voor je leerlingen en de leerling oefent (ongemerkt) heel wat Engels!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo Margreet,
Ik volg je weblog nu al een paar weken. Inspirerend!
Ga deze muziek link promoten op school bij de talen en muziek. Lijkt me zeer geschikt om een laatste uur van een periode of negende uur te gebruiken.

Guy

m2cm zei

@Guy,
Het bijzondere vind ik dat je zelf ook een song kunt voorzien van een gatentekst. Volgens mij is dat de meest leerzame opdracht die je een leerling kunt geven!