dinsdag 14 september 2010

Autumn school over open leermaterialen

afbeelding: college volgen in de treinVoor iedereen die werkt in het hoger onderwijs: van 6 tot 8 oktober organiseert SURF-academy een Autumn school over open leermaterialen. Ik vind het open aanbieden van de leermaterialen van onderwijsinstellingen een boeiende ontwikkeling, waarmee onderwijs onder handbereik van iedereen komt. Ik kijk zelf nogal eens op iTunesU of er interessante colleges zijn. Even downloaden op mijn telefoon om me bij de volgende treinreis weer helemaal vol te gieten met de kennis en inzichten van menig bekende spreker. Als ik niet snap wat er verteld wordt, kijk ik of er nog andere colleges zijn over dat onderwerp. Met wat speurwerk kan je zo een aardig studieprogramma volgen. Als rechtgeaarde Hollander geniet ik daarvan: helemaal gratis!

Voor de onderwijsinstellingen is het ook niet verkeerd: door het online zetten van hun lesmaterialen bereiken ze een veel groter publiek. Als ik weer een studie zou oppakken, heb ik inmiddels een aardig beeld waar ik dat zou willen doen. Ook voor de docenten is het niet slecht: het is een mooie p.r. van hun kennis waar ze geen extra energie in hoeven te steken.

Ook in Nederland komen er steeds meer vrij toegankelijke leermaterialen. De TU-Delft en de Open Universiteit bieden colleges aan via iTunesU, de Universiteit van Tilburg heeft een groot aantal interviews met docenten, onderzoekers en hoogleraren online gezet bij YouTube-Edu, en heel veel hogescholen en universiteiten delen leermaterialen via de HBO Kennisbank. Op dit moment kan iedere instelling die dat wil zijn leermaterialen delen: tekstbestanden, videobestanden en combinaties van beide.

Ik kan iedereen de school over open leermaterialen aanbevelen. Het programma staat online en je kunt je aanmelden via de site.

Afbeelding van Drift Words, gepubliceerd onder CC-by-nc-sa.

Geen opmerkingen: