Eerst wat tips van anderen:
- Elke Das geeft in haar weblog tips voor:
- het gebruik van camera's en cameraphones,
- het werken met een digitale microscoop (bijv. om onderzoek te doen naar het leven in een sloot),
- de inzet van een Mac-computer,
- het maken van stop-motion-filmpjes,
- voor een abonnement op een muziekuitgever op internet.
- Ook Remco Pijpers van Mijn Kind Online geeft tips in zijn weblog. Hij laat leerlingen werken met het spel Guitar Hero.
- In het weblog van MediaMachtig vind je ook tips, bijvoorbeeld over het maken van een podcast of de inzet van sociale media voor het doen van onderzoek.
- En dan nog een paar nieuwe tips:
- Laat leerlingen in de les een Hyvespagina aanmaken voor de klas. Op die pagina schrijven de kinderen (bij toerbeurt) voor de taalles een verslag van de week, van een bijzondere activiteit, een project enz. Goed voor de taalles, én een manier om te leren wat je wel en niet op een Hyvespagina zet. Je hebt wel een camera nodig om foto's te maken en/of een laptop of computer waar de leerlingen aan kunnen werken,
- Laat leerlingen een speurtocht maken door het dorp/de stad: over de kunst, over de geschiedenis van het dorp, over verschillende wijken. Je kunt een speurtocht laten maken op papier (met foto's van de plaatsen waar de speurders langs moeten lopen), op een mp3-speler (een gesproken speurtocht) of op een mobiele telefoon (waarbij de leerlingen onderweg bijvoorbeeld sms-berichtjes krijgen hoe ze verder moeten gaan en welke opdrachten ze uit moeten voeren),
- Laat leerlingen voor Nederlands spreekwoorden uitbeelden op een foto of een filmpje (zoals te zien is bij Wikikids),
- Maak een weblog en zoek contact met een school in Engeland, bijvoorbeeld via de website van eTwinning. Laat leerlingen met de leerlingen in Engeland uitwisselen hoe hun leven eruit ziet. Een camera, computer en/of een set koptelefoons (om te Skypen) zullen daarbij goed van pas komen.
- Laat leerlingen een product bedenken, maken en verkopen via internet voor het goede doel (bijv. materialen voor de school zelf of voor een school in een ander land). Een inspirerende manier om te rekenen, te schrijven, te tekenen en nog veel meer. En tussendoor wordt natuurlijk overlegd hoe je mensen via de media kunt verleiden om iets te kopen, wat spam is (en wat niet) en wat je doet als je reacties krijgt van mensen die je niet kent (en misschien ook niet vertrouwt). Ook hier geldt weer: je hebt wel een camera nodig om te kunnen laten zien wat je verkoopt en een (extra) computer waar de leerlingen mee kunnen werken.
- Laat leerlingen een eigen startpagina maken voor de klas, met daarop handige links voor de zaakvakken, werkstukken enz.
- Laat leerlingen voor de taalles een (foto)stripverhaal maken (bijv. met de proefversie van ComicLife, Pixton, Pikikids of Creaza),
- Laat leerlingen voor muziek een lipdub maken, laat ze hun eigen muziek componeren met Drumsteps of een andere site waar je muziek kunt maken.
- Laat leerlingen in de les een Hyvespagina aanmaken voor de klas. Op die pagina schrijven de kinderen (bij toerbeurt) voor de taalles een verslag van de week, van een bijzondere activiteit, een project enz. Goed voor de taalles, én een manier om te leren wat je wel en niet op een Hyvespagina zet. Je hebt wel een camera nodig om foto's te maken en/of een laptop of computer waar de leerlingen aan kunnen werken,
Ik zou zeggen: pak die kans en dien snel een aanvraag in. Dat kan tot 28 november 2010. Als je subsidie krijgt heb je tot juni 2010 de gelegenheid om je project uit te voeren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten