donderdag 16 juni 2011

In een wereld zonder pen en papier

Door: Martijn van den Berg
In het kader van 21 learners zijn we in een discussie verwikkeld geraakt wat nu belangrijker was, typen of schrijven. De grote vraag hieronder was eigenlijk: zijn we klaar voor een wereld zonder papier en pen, en valt alles met ICT te doen? Uiteindelijk kregen we de opdracht om een dag lang geen pen en papier te gebruiken. Een geweldige uitdaging? Of simpelweg het voortzetten van een patroon?

Ik had net mn Ipad binnen vanuit kennisnet voor deelname aan 21 learners, dus dat zag ik als een mogelijkheid om de nieuwe mogelijkheden te verkennen. Ik begon de dag om 10 uur met het checken van facebook en mail op mn ipad. So far so good. Echter, toen ik mijn tas in ging pakken, realiseerde ik me opeens dat ik mijn moduulboek, de structuur van een schooldag, niet mocht meenemen. En geen enkele digitale versie.

Op school moest ik mijn werkstuk inleveren. Ik had een dag van tevoren al het schrijfwerk al voorbereid en hoefde alleen nog de opdracht uit te printen. Op het moment dat ik de opdracht inleverde, ontdekte ik dat ik een zin vergeten was. Maar ik moest en zou niet schrijven en moest de opdracht op dat moment inleveren. Ik heb uiteindelijk gevraagd aan de servicebalie om die zin neer te zetten, wat resulteerde in het feit dat de halve school nieuwsgierig achter mij stond. Ik voelde me net een onanonieme analfabeet.

In de les legde ik trots mijn Ipad op tafel. Vandaag ging ik wel notities maken. Het maakte me niet uit waarvan. Weer werd ik aangekeken. ICT in de les? dat kan toch niet? Dat verstoort toch de communicatie? Afijn, na een korte uitleg konden we weer verder.

De grootste uitdaging wachtte mij op het werk. Het regende pijpenstelen en ik had bedacht dat ik met mijn laptop bonnetjes kon maken voor wat met aan drinken besteld had. Ik heb met veel moeite mijn laptop door de regen gesjouwd, waarna ik moeite had een droog plekje op de bar te vinden. Huh, een laptop om bestellingen bij te houden? daar hadden we toch papier voor? Dat was de reactie die ik uiteraard al verwacht had. Na weer een uitleg, was dat ook geaccepteerd.

Een dag zonder pen en papier is moeilijk. Niet omdat de middelen niet bestaan, of omdat de wil er niet is, maar het wordt gewoonweg nog niet geaccepteerd. Als iedereen tegelijk over zou gaan op ICT, en de faciliteiten geïnstalleerd, zou het absoluut mogelijk zijn. Maar dit heeft tijd nodig, heel veel tijd. En tot die tijd zal het altijd worstelen zijn tussen papier en ICT.

2 opmerkingen:

WendyFicker zei

Martijn,

Ik filisofeer daar ook wel eens over; hoe zou het zijn zonder papier? Schrijven met pen doe ik bijna niet meer en dat is onderhand wel te merken aan mijn handschrift. Notities maak ik op mijn blackberry of laptop. Mijn huisgenoten stuur ik een sms of ping. Maar het is wel gek dat ik nog steeds gek ben op nieuwe boeken en snuffel graag aan nieuw papier en inkt. Dus het zalinderdaad nog wel een tijdje duren voordt er helemaal geen papier meer wordt gebruikt.

Martijn van den Berg zei

Bedankt voor de reactie! Ik herken er veel in van wat door mijn collega 21 learners geplaatst is. Veel mensen gebruiken al heel weinig papier en pen, maar alle interactie met anderen vindt nog steeds vaak plaats met papier en pen. Daarnaast is een wereld zonder pen en papier in de huidige technologische situatie nog neit mogelijk, omdat ICT ook nog genoeg nadelen hebt.