logo Photon |
Het goede nieuws is: als veel mensen ergens problemen mee hebben, dan zijn er ook veel mensen die naar een oplossing zoeken. En er zijn dan ook inmiddels een aantal apps ontwikkeld die het mogelijk maken om Flashapplicaties te draaien op een iPad. Ik zal er hier 3 bespreken: iSwifter, Skyfire en Photon.
iSwifter is een browser die speciaal ontwikkeld is voor het spelen van games op Facebook en Google+. Als je de app opent, krijg je dan ook direct de keuze welk platform je wilt gaan gebruiken. Maar laat je daardoor niet op het verkeerde been zetten: je kan de browser ook gebruiken om rechtstreeks naar algemene spelletjessites te gaan, of - voor school - een educatief spelletje te spelen via bijv. Spelletjesplein of Leerspellen. Met iSwifter kan je de meeste spelletjes die je via deze sites vindt, zonder problemen spelen. Ze zijn wel iets trager dan op de p.c. en omdat je op een p.c. meer knoppen tot je beschikking hebt (bijv. spatiebalk en pijltjes) werken ze niet allemaal.
Je kan iSwifter ook gebruiken om flashfilmpjes te bekijken. De filmpjes die te vinden zijn in Beeldbank openen redelijk snel en de kwaliteit is prima.
Nadelen van iSwifter vind ik:
- bij het starten opent de app steeds op de pagina waarop je kiest tussen Google+ en Facebook. Je kan geen andere startpagina instellen,
- je kan alleen klikken op flash-pagina's. Spellen waarbij je dingen moet verslepen kan je daardoor niet spelen,
- op sommige pagina's kan je niet scrollen, zodat je maar een (heel) beperkt deel van zo'n pagina kan zien. Dit deed zich bij mij o.a. voor bij het bekijken van leermaterialen die ik vond via Wikiwijs,
- in de browser staat - naast de gebruikelijke knoppen - ook een winkelwagenknopje. Logisch als je iSwifter gebruikt om games mee te spelen, maar wel wat vreemd bij schoolgebruik.
Skyfire is eigenlijk een gewone browser. Zolang je gewone sites bekijkt, werkt die zoals alle andere browsers. Alleen wanneer op een site een flashfilmpje staat, opent zich een klein pop-upscherm met een soort voorvertoning van dat filmpje. Soms gebeurt dat niet vanzelf: dan klik je op de knop 'Analyzing', waarna Skyfire op zoek gaat naar videomateriaal op de site. Als je in het pop-up venster dat zich dan opent klikt op de afspeelknop, dan opent zich filmpje fullscreen en in goede kwaliteit. Maar daarvoor heb je wel wat geduld nodig. Een voordeel van Skyfire vind ik dat het voelt en werkt als een gewone browser, maar daar staat tegenover dat de flash-afspeelmogelijkheden beperkt zijn: je kan er alleen flashfilms mee bekijken en lang niet alle films openen probleemloos.
Photon werkt als een gewone browser, waarbij je per pagina kan aangeven of je die in de gewone modus wilt bekijken of in flashmodus. Als je kiest voor dat laatste, wordt de pagina in de cloud 'vertaald' naar een versie die op je iPad bekeken kan worden. Daarmee biedt Photon veruit de meeste flashmogelijkheden. Je kan er zowel spelletjes mee spelen als filmmateriaal bekijken. Je kan in de browser aangeven of je iets wilt kunnen aanklikken of dat je wilt slepen met je muis. Dat slepen werkt overigens niet echt prettig: het gaat nogal schokkerig en het is lastig om een object precies naar de juiste plaats te slepen. Maar het kan wel! Daarnaast kan je in Photon nog allerlei andere in meerdere of mindere mate handige dingen mee doen: je scherm opdelen, de kleur van je browser veranderen, je cookies verwijderen enz.
De mogelijkheden zijn groot, maar er kleven ook wel een paar nadelen aan Photon. Als je kiest voor de flashmodus wordt niet alleen de flash-applicatie gestreamd via de cloud, maar de hele pagina. Daardoor wordt je hele pagina een stuk minder scherp. Voor eventjes geen probleem, maar als je op die manier veel pagina's moet bekijken of lange teksten moet lezen, dan gaat dat toch wel erg storen. En voor mensen met een visuele beperking is het natuurlijk sowieso een belemmering.
Daarnaast vraagt het werken met Photon wel wat gewenning. Je moet de knoppen leren kennen en je zult merken dat soms pagina's niet openen zoals je wilt. De weergave van de pagina's in de flashmodus kan verbeteren door een andere bandbreedte te kiezen in het menu. Die weergave is namelijk afhankelijk van het netwerk waar je van gebruik maakt, maar ook van de flashapplicatie zelf: voor het spelen van een spelletje kan een andere bandbreedte een beter resultaat opleveren dan de bandbreedte die je gebruikt bij het bekijken van een flashfilmpje. De keuze voor een andere bandbreedte heeft niet alleen gevolgen voor de flashapplicatie, maar ook op de rest van de pagina. Belangrijk dus als je ook tekst wilt lezen op een pagina.
Al met al zijn er dus aardig wat mogelijkheden om op je iPad toch flash te bekijken. Maar het is allemaal niet zonder beperkingen: je verliest snelheid, soms gaat het ten koste van de beeldscherpte en je moet er (behoorlijk) wat extra moeite voor doen. Mijn conclusie is dan ook dat je in het onderwijs beter kan inzetten op de sterke kanten van de iPad, dan proberen om de zwakke kanten te maskeren. Dat kost veel energie en omdat je niet alles kan voorkomen, ook veel ergernis. Maar als je de iPad - naast pc, mac of (mini-)laptop, gebruikt voor die dingen waar die sterk in is (intuïtief gebruik, dingen maken, mobiel zijn), dan heb je er een prachtig apparaat aan waarmee je je onderwijs echt kan verrijken!
2 opmerkingen:
Hoi Margreet,
Mooie bruikbare blog weer! Ben het vooral eens met je slotconclusie dat de iPad een grotere meerwaarde heeft als je hem inzet waar het voor bedoeld is.
Maar toch merk je dat scholen soms even bij het oude willen blijven als ze een nieuw apparaat gaan gebruiken. Zelf heb ik Puffin (een flash browser) op mijn iPad staan. Ik heb het niet uitgebreid getest, alleen op de kenny website van Kennisnet en dat werkt op zich goed. Wel traag maar het doet het wel.
Ik zou graag zien dat scholen zich eerst goed verdiepen in de mogelijkheden voordat ze op zoek gaan naar vervangers van het oude. De iPad kan zoveel meer op het gebied van productiviteitsvergroting, content creatie en apps voor verschillende vakken dat je dan (hoop ik) flash niet mist. En als je dan persé flash wilt blijven gebruiken, kies dan niet voor de iPad.
Dank voor je blog, ik zet hem in mijn Twitterfavorieten!
Groet,
Marieke
@Marieke,
Dank voor de feedback! Ik ben het helemaal met je eens: als je gebruik wilt gaan maken van een nieuw device ter vervanging van een ander, moet je eerst in kaart brengen wat je met dat oude device doet en of je die dingen ook wilt blijven doen. De laatste tijd zetten veel scholen in op het gebruik van digitaal, interactief leermateriaal, ter vervanging van de boeken. Daarvoor kan je dus beter geen iPad inzetten. Maar als je je onderwijs zelf (dus niet alleen de boeken) interactief wilt maken, dan biedt een iPad (of een andere tablet) prachtige extra mogelijkheden.
Ik zal Puffin ook eens uitproberen. Als het nieuwe mogelijkheden oplevert, hoor je van me.
Een reactie posten