donderdag 29 maart 2012

De waarde van een diploma

Door: Martijn van den Berg
Bijna iedere student heeft wel een moment van twijfel. Uit onderzoek is gebleken dat jongens tot 25 jaar en meisjes tot 23 vaak erg in het moment leven, en moeite hebben met keuzes maken over de toekomst. Wat het ene moment logisch lijkt, kan een moment later volslagen onzin lijken. Keuzes worden vaak uitgesteld. Het is daarom ook dat veel studenten ook wel eens denken aan stoppen met een opleiding.

Dit keuzedilemma kan soms zelfs zo ver gaan dat studenten twijfelen of ze wel een opleiding moeten doen, aangezien iedere gekozen opleiding toch niet is wat het lijkt. Daarnaast zijn er veel studenten die niet geloven in de waarde van een diploma, omdat ze geloven dat ervaring waardevoller is.

Ik moet toegeven dat ik ook wel eens een moment van twijfel heb gehad. Simpelweg omdat ik een studie heb gekozen, en nooit meer heb gekeken hoe dit mijn toekomst gaat beïnvloeden. Toch zijn deze momenten nooit serieus geweest, omdat ik geloof in de waarde van het diploma.

Als ik uiteindelijk mijn papiertje heb, en naar een bedrijf ga, dan weet een bedrijf precies wat ik geleerd heb. Als ze al eerder studenten van mijn school hebben gehad, weten ze precies welke kennis ik bezit, en weten ze globaal wat mijn vaardigheden zijn. Als ze nog geen studenten van mijn school langs hebben gehad, weten ze dat ik een diploma heb voor een bepaald vak, en de kennis heb om dit vak uit te oefenen.

Natuurlijk, er zijn genoeg voorbeelden van mensen die het zonder diploma hebben gemaakt, en die nu een prima baan hebben. Dit is een deel van 5% van de mensen die precies weten wat ze willen, en precies het pad hebben uitgestippeld hoe ze er komen. Voor de rest is een diploma toch de juiste weg.

Geen opmerkingen: