maandag 10 november 2008

Nog 1 keer: animatietools

In de afgelopen weken heb ik al twee tools genoemd waarmee je eenvoudig animaties kunt maken: Xtranormal en GoAnimate. Alhoewel beide tools erg gebruikersvriendelijk zijn, toch zullen ze voor sommige basisschoolleerlingen te moeilijk zijn, al was het alleen maar omdat de uitleg Engelstalig is. Gelukkig zijn er ook Nederlandstalige initiatieven.

Toyinima is software die gemaakt is door de Vlaamse omroep Ketnet. Je kunt de software gratis downloaden en installeren op je p.c. Het maken van een animatie is een fluitje van een cent, zeker als je gebruik maakt van een webcam. Je kunt ook een animatie maken van tekeningen maar dan moet je wel heel veel tekeningen maken voor een filmpje! Maak je gebruik van de webcam dan kun je door op de knop 'Toevoegen' te klikken foto's maken. Door die foto's direct in een tijdlijn te zetten kun je ze nadat ze zijn opgeslagen, als een filmpje achter elkaar kunt afspelen. Daarna voeg je geluid toe of overgangseffecten van het ene naar het andere frame. De filmpjes die je maakt worden op je eigen p.c. opgeslagen maar je kunt ze (nadat je een account hebt aangemaakt) ook uploaden naar de site van Ketnet en ze daar

De animatietool van Cinekid werkt volgens hetzelfde principe maar dan online. Om met de tools van Cinekid te kunnen werken moet je eerst een account aanmaken. Daarna kies je naar welke studio je gaat; er zijn er een heleboel. Om een animatie te maken met behulp van een webcam ga je naar de Foto Film Maker. Je stelt je camera in en je klikt met regelmatige tussenpozes op de rode opnameknop terwijl je zelf de scène speelt. In de studio van de Foto Film Maker kun je ook filmpjes maken (Filmpjesmaker), foto's maken (Fotomaker), flitsfilmpjes maken (waarbij de software met regelmatige intervallen automatisch foto's maakt). In de Tekenfilmmaker van Cinekid kun je vervolgens je zelfgemaakte animatie voorzien van geluiden.

Waarom is het maken van animaties leerzaam? Omdat het op allerlei manieren de creativiteit van leerlingen stimuleert. Om een animatie te maken moet je immers eerst een verhaal bedenken en verwoorden. Er moet nagedacht worden over enscenering en de volgorde van verschillende scenes en eventueel moeten decors en spelers ontworpen worden. Natuurlijk leren kinderen ook over mediawijsheid: wat breng je wel in beeld en wat niet en waarom maak je die keuzes? Wat gebeurt er als je je camera boven de spelers plaatst en hoe ervaar je het als kijker als de camera op dezelfde hoogte staat als de 'spelers'? En hoe maak je je verhaal spannend met geluiden en met licht?

En, last but not least: zelf iets maken en je werk laten zien aan anderen is natuurlijk ook erg leuk! En als Cinekid en Ketnet het je zo makkelijk maken: waarom zou je het dan laten?

Geen opmerkingen: