maandag 10 maart 2008

Phun: natuurkunde en CKV in een spel

Wie dit weblog volgt heeft al een paar keer berichtjes gezien over spellen waarbij je zelf een baan of een weg o.i.d. moet maken waarna je over de door jou gemaakte baan een voertuig laat rijden, bijv. Linerider en Coasterrider. Of je maakt een aantal voorwerpen waar je allerlei andere krachten op loslaat zoals zwaartekracht, wrijving, potentiële kracht enz., zoals in de spellen Calamity Game, Stick Remover, Launchball en SkyBlocs. Een leuke manier om te zien hoe bepaalde krachten werken. Nu is er (in bèta) een heel nieuw spel dat mijns inziens alle voorgaande spellen op dit gebied overtreft: Phun. Phun is gemaakt als afstudeerproject door Emil Ernerfeldt, student aan de Finse Umeå University en kan gratis gedownload worden.

Net als bij de eerder genoemde spellen moet je bij Phun zelf eerst je omgeving inrichten: met blokjes, cirkels of vast oppervlakten. Je kunt objecten met elkaar verbinden d.m.v. kettingen, scharnieren of veren. Je bepaalt vervolgens of in het spel luchtwrijving een rol speelt en/of zwaartekracht. Per object bepaal je de restitutiecoëfficiënt (de mate waarin een object terugkaatst bij een botsing), de dichtheid en nog een paar zaken meer. Bij elkaar levert het ongekende mogelijkheden op om simulaties te maken, om te experimenteren met krachten of om Tinguely-achtige kunstwerken mee te creëren.

Het kost even wat moeite om je het spel eigen te maken maar dat loont zeker de moeite. Ik verwacht bovendien dat er binnen korte tijd veel handleidingen, tips en trucks gepubliceerd zullen worden op de site die vormgegeven is als wiki. Op de site is ook een forum met een aparte draad voor onderwijsgerelateerde vragen en opmerkingen en er is een plek waar je je Phun-maaksels met anderen kunt delen. Daar staan nu al o.a. een 4-tact motor en een planetarium. Op YouTube is een speciale groep aangemaakt voor Phun. Daar komt ook onderstaand filmpje vandaan.

Ik ben benieuwd wie er in Nederland met Phun aan de slag gaat. Ik zou het fijn vinden als je mij en eventuele andere geïnteresseerden via dit blog op de hoogte houdt van je bevindingen!

6 opmerkingen:

Sandra Junier zei

Het ziet er prachtig uit, Margreet.
Ik zal het eens uitproberen en mijn zoon (14) vragen wat hij er van vindt. Als liefhebber van natuurkunde zou het hem moeten aanspreken, denk ik.

Sandra

Margreet-ICT en Onderwijs zei

@Sandra,
Ik zou het leuk vinden als je zijn reactie laat weten èn als jij of je zoon er leuke dingen meemaken. Ik denk dat deze tool in handen van de goede mensen mooi materiaal kan opleveren!

løde zei

Wow, het ziet er erg leuk uit zeg :)
Moest ook gelijk denken aan het digitale schoolbord van MIT: http://www.youtube.com/watch?v=NZNTgglPbUA

Margreet-ICT en Onderwijs zei

@Lode,
Ja, dat filmpje ken ik. Maar die software is, voor zover ik weet, nog niet beschikbaar helaas!

Tom zei

@Lode en magreet:

http://rationale.csail.mit.edu/project_assist.shtml

Is de website van de software (ASSIST), maar helaas is dit nergens beschikbaar volgens mij.

Margreet-ICT en Onderwijs zei

@Tom,
Dank voor de link. Nu maar wachten totdat de software beschikbaar komt ;-)