donderdag 4 december 2008

Civilization Revolution; van holbewoner naar astronaut

Door: Martijn van den Berg

Ongeveer anderhalf jaar geleden kreeg ik twee spellen in handen, de een was settlers V en de andere Civilization IV. Deze heb ik beide een aardig positieve review gegeven, maar persoonlijk ben ik niet zo'n pc gamer. Ik vond vooral het concept van Civilization erg mooi. Toen ik zag dat de nieuwe versie van Civilisation op de xbox kwam, heb ik snel een demo gedownload op xbox live. Ik was meteen onder de indruk, alhoewel het wel een tijdje duurde voordat ik het spel uiteindelijk gekocht heb.

Het concept van Civilization is nog steeds hetzelfde. Je begint als een kleine beschaving en moet door middel van technologie, cultuur, geld of gewoon bruut geweld overwinnen in het eind. Uiteraard is het ook nog steeds turn-based. Het spel is echter wel wat aangepast aan de xbox, omdat mensen geen zin hebben om 10 uur achter elkaar achter de xbox te zitten, is de gemiddelde speltijd verkort door een snellere tijdlijn en omdat mensen geen zin hebben om met een controller een muisje te pielen, werkt alles met één druk op een knop. Dit maakt het veel sneller en overzichtelijker.

Er is ook nog een speciale reden waarom ik dit spel review. Ook dit deel heeft een hoge educatieve waarde. ALle beschavingen hebben een speciale vaardigheid die ook echt speciaal is voor deze beschaaving. Het meest educatieve is nog wel de vele historische en toekomstige scenario's die worden nagespeeld. Onder andere de blitzkrieg en Global Warming komen aan bod in dit spel, wat ik persoonlijk erg leerzaam vind.

Civilization is een mooi spel. Ik zou het niet uren achter elkaar spelen, maar het is geweldig om af en toe even tussendoor een spelletje te spelen, en dit maakt het spel zo geweldig. In totaal kan je hier uren mee bezig zijn en iedere keer dat je het speelt is weer anders. Iedere beschaving is weer een aparte beleving, dus met de vele beschavingen ben je wel een tijdje zoet. Zeker een aanrader dus!

Geen opmerkingen: