vrijdag 20 november 2009

Dingen en eDingen

Ga naar de website van de 21eDingenAfgelopen vrijdag blogde ik nog trots over de 23 OVC Dingen. Deze vrijdag blog ik weer over Dingen, over 21eDingen van SURFacademy om precies te zijn. 21eDingen is de hogeronderwijs-variant van de 23Things-cursus die in de VS is ontwikkeld en door een heleboel landen (waaronder in Nederland - door Rob Coers) is overgenomen en verder ontwikkeld.

Er zijn inmiddels al een heleboel versies van de 23Dingen. Jeroen Beijnen heeft er in zijn weblog een aantal bij elkaar gezet in een Google D0cs bestand. Het zou interessant zijn om eens met elkaar te komen met alle mensen die deze cursussen organiseren en ervaringen uit te wisselen. Ik ben zelf nu bezig met de organisatie van twee cursussen en merk dat ik elke dag weer nieuwe dingen ontdek en leer: door het contact met andere organisatoren, met (oud-)deelnemers en met geïnteresseerden en door de ervaringen die we zelf opdoen met de cursus. Het is een uitdaging om de cursus zo te maken dat die zoveel mogelijk aansluit bij de cultuur van je doelgroep, de interesses en de mogelijkheden en de leervraag.

Op basis daarvan heeft SURFnet voor de cursus 21eDingen voor het hoger onderwijs een aantal keuzes gemaakt hoe de cursus aangeboden wordt:
  • voor wat betreft de content van de cursus beperken we ons niet tot web 2.0 tools maar we willen van zoveel mogelijk voor het onderwijs bruikbare tools een eDing maken;
  • we willen de cursisten prikkelen om met de eDingen aan de slag te gaan. Dat betekent dat we geen complete handleidingen maken maar dat we bij elk eDing zoveel mogelijk praktijkvoorbeelden willen verzamelen;
  • de cursus wordt niet geschreven door één persoon maar door een team van specialisten. We hopen daarmee een community te creëren waar de coaches op de onderwijsinstellingen terug kunnen vallen;
  • we vragen de cursisten hun eigen ervaringen met de eDingen in te brengen in de cursus. We verzamelen die praktijkvoorbeelden centraal en verwerken die in de cursus zodat toekomstige cursisten daarmee hun voordeel kunnen doen;
  • onderwijsinstellingen kunnen de cursus gratis afnemen en aan hun doelgroep aanbieden. Ze kunnen er daarbij voor kiezen om alle eDingen aan te bieden of uit het aanbod een selectie te maken. Ze kunnen ook zelf eDingen toevoegen aan het aanbod van SURFnet. Wel zal het advies gegeven worden altijd eerst het eDing over weblogs en RSS aan te bieden omdat weblogs het communicatieplatform zijn voor de cursisten onderling en hun begeleiders.
We zijn zelf erg blij met alle reacties die we krijgen vanuit het onderwijsveld. We hopen dat met de cursus ertoe leidt dat er (expert)netwerken gaan ontstaan en dat alle prachtige praktijkvoorbeelden die er al zijn meer zichtbaar worden. Want dat is iets wat ik in al die jaren wel heb ontdekt: het is niet zo dat er in onderwijsland geen goede dingen gedaan worden: we zijn er alleen niet zo goed in om ze voor het voetlicht te krijgen!

7 opmerkingen:

Willem Karssenberg zei

Waar ik nu zo benieuwd naar ben:
Is Kennisnet hier ook nog op de een of andere manier bij betrokken?

Margreet-ICT en Onderwijs zei

@Willem,
21eDingen is een cursus die wordt aangeboden door SURFacademy: een samenwerkingsverband van SURFnet en SURFfoundation. Kennisnet heeft daarmee niets te maken. Maar is dat een probleem? Wat maakt het uit wie het aanbiedt? De cursussen zijn allemaal onder een CC-licentie beschikbaar voor iedereen dus voor mij is het niet zo spannend wie de aanbieder is. Volgens mij is dat alleen van belang als het gaat om ondersteuning bij de cursus. Als daar behoefte aan is kan Kennisnet (en ieder ander die dat wil) daarop natuurlijk een aanbod creëren. Of zie ik iets over het hoofd?

Jeroen Clemens zei

Dit is een heel inspirerende gedachte, Margreet. Op welke doelgroep gericht? Ook op VO docenten?

Margreet-ICT en Onderwijs zei

@Jeroen,
21eDingen is ontworpen voor het HO, maar ik denk dat er veel overlap is in beide doelgroepen en dat het heel zinvol zou zijn om van en met elkaar te leren. In het HO is vaak meer geld om allerlei technische toepassingen te gebruiken, in het VO wordt, denk ik, vaak meer nagedacht over het afstemmen van de inhoud en aanpak op de doelgroep. In het PO is dat m.i. nog sterker. Ik vind het zelf heel leerzaam om door alle groepen heen te gaan en ik denk dat informatievaardigheden en mediawijsheid een zaak is voor alle leeftijden. Volgens mij dus meer dan genoeg aanknopingspunten voor iedereen!

Jeroen van Beijnen zei

Hoi Margreet,
Leuk dan je naar mijn inventarisatie verwijst. Op del.icio.us houdt Helen Blowers ook een lijstje bij dat nog veel langer is.

Ik merk wel dat de vraag om een overleg met iedereen die 23 dingen cursussen of varianten hierop aanbieden. Misschien dat we dit volgend jaar toch eens moeten gaan organiseren.

Margreet-ICT en Onderwijs zei

@Jeroen,
jij bedankt voor je lijst. Helene Blowers heeft wel een langere lijst maar daar staan minder Nederlandstalige initiatieven op.

En ja, ik denk dat het zinvol is om een keer een bijeenkomst te organiseren. Ik zou dan wel een goed programma willen opstellen, bijv. over hoe je in inhoud en ondersteuning kunt aansluiten bij de doelgroep en hoe de verschillende 23Dingen cursussen invulling hebben gegeven aan het leven na 23Dingen enz. Volgens mij moet je met dat soort zaken een heel gevarieerde en voor iedereen interessante middag kunnen samenstellen.

Jeroen van Beijnen zei

Volgens mij heb je helemaal gelijk. Ik zal eens een paar balletjes op gaan gooien!