dinsdag 5 oktober 2010

Swinxs - actief leren, spelen en onderzoeken

Voor mijn werk koop of krijg ik soms apparaten om uit te proberen. Zo heb ik een Swinxs gameconsole in huis. Ik heb het apparaat destijds uitgeprobeerd, maar leen het graag uit aan mensen die voor de klas staan om te zien hoe het in de klas gebruik wordt. Het afgelopen half jaar heb ik mijn Swinxs uitgeleend aan Isidore Postmes: een zeer bevlogen en enthousiaste docent op het Sintermeertencollege. Hij stimuleert zijn leerlingen om op onderzoek te gaan naar wat ze kunnen, en te kijken wat mogelijk is. In onderstaand verslag doet Isidore verslag van wat zijn VO-leerlingen hebben gedaan met het apparaat. Lees en geniet!

En o ja, als jij de Swinxs een tijdje uit wilt proberen met je klas, laat me dat dan even weten. Ik stuur hem je graag toe. De enige tegenprestatie die ik vraag, is dat je een verslag (positief of negatief) schrijft voor dit blog.



foto van Isidore PostmesIk herinner me nog de dag waarop de grote uitpakparty plaatsvond in het tekenlokaal. (Op de I&I-conferentie trof ik Margreet en tijdens een geanimeerde middagpauze stelde Margreet me voor om haar Swinxs te lenen) De brugklas die ik op dat moment les gaf keek toe hoe de groene Alien uit haar verpakking kwam. Door plaatsgebrek ging direct een groepje leerlingen naar de gang om alles uit te testen. Een toevallig voorbijkomend directielid leek geamuseerd door de spontane chaos en vroeg zich in eerste instantie af in hoeverre dit bij de les hoorde. "Zonder avontuur geen nieuwe ontdekkingen" was hierop mijn antwoord.

En zo begint een nieuw "pauze avontuur", zogeheten omdat het moeilijk inpasbaar is in de normale lessituatie. Al snel had ik 3 leerlingen die iedere pauze trouw langskwamen in mijn rommelige werkkamer om lekker te spelen, knutselen en vooral te leren.

De opdracht was "eerst spelen", dan ontdekken. Al gauw zette Peter zijn eerste stappen om te gaan werken met de editor. Creatieve voeding kwam van Bas en Liz. Games worden gewoon geschreven in de gratis verkrijgbare Swinxs SDK. Helaas heb ik niet genoeg tijd gehad om meer begeleiding te geven in het programmeren en kon ik Peter slechts aansturen met hints. Maar nieuwsgierigheid overwint zoals altijd, en enige weken later werd ik verblijd met een eerste opzet voor een klein programmaatje voor de Swinxs. De taak van de leerlingen is om uiteindelijk een korte handleiding te schrijven om anderen gauw op weg te helpen. Een Google doc werd gemaakt nadat de leerlingen zelf een kort video verslag hadden gemaakt. In de video lichten de leerlingen zelf alles toe.

Ook in de video bewijzen Peter, Bas en Liz dat de Swinxs een heel interessante spelcomputer is. De nadruk die ligt op fysieke activiteit tijdens het spel vinden zij geweldig. Mede hierdoor is de aantrekkingskracht zo groot dat ze er direct meer van wilde weten. De mogelijkheden die de techniek hier biedt moeaten verkend worden.

De opzet is geslaagd, de tijd zoals altijd te kort. De Swinxs moest terug naar Margreet na de vakantie. Einde verhaal ? Nee, toch niet. De video was af en had ik als voorbereiding op het blog reeds geupload naar YouTube. Doordat ik twitterfeed gebruik had ik enkele uren na het plaatsen opeens Swinxs als volger op twitter. En Swinxs stuurde me ook nog een bedankje voor de video met de vraag hoe het onderzoek nu verder gaat. Waarop mijn antwoord was dat ik helaas geen Swinxs meer te leen had. En het antwoord was dat ik er een ter beschikking gesteld zou krijgen van de fabrikant ! Dus nu gaan we de tweede ronde in, ik ben benieuwd naar de nieuwe resultaten. We'll keep you posted !

En voor meer informatie zie ook mijn bookmarks.

Heel veel dank aan Margreet van den Berg voor het beschikbaar stellen van haar Swinxs en ook dank aan Swinxs voor het bijzonder aardige gebaar !

Geen opmerkingen: