dinsdag 20 juni 2006

Google en Shakespeare

Shakespeare

Google laat zien hoe internet toegevoegde waarde kan bieden voor het onderwijs. Naar aanleiding van het festival 'Shakespeare in the Park' hebben ze een pagina gemaakt waarop alle boeken van Shakespeare te vinden zijn. Nou is dat op zich niet zo bijzonder: er zijn genoeg bibliotheken waar ook de verzamelde werken van Shakespeare te vinden zijn. Wat het m.i. leuk maakt is dat de pagina laat zien hoe een aantal van de overige zoekfuncties van Google in te zetten zijn als je zoekt naar informatie over Shakespeare. Op de pagina worden de volgende verbindingen gemaakt:

  • Google imagesearch: om plaatjes te zoeken van Shakespeare
  • Google video: om fragmenten te vinden van verfilmde werken van of reportages over Shakespeare
  • Google groups: om in contact te komen met Shakespeare-'fans',
  • Google Scholar: om informatie over Shakespeare te vinden afkomstig van universiteiten, hogescholen en wetenschappelijke instituten
  • Google News: om nieuwsberichten te vinden over Shakespeare (dat zijn natuurlijk vooral berichten over 'Shakespeare in the Park'
  • Google Earth: om te kijken waar Shakespeare heeft gewoond, het Globe Theatre te bekijken enz.
  • Google zoekmachine: om elders op het web naar informatie te zoeken.

Het is allemaal helemaal niet schokkend, maar wel handig als je op zoek bent naar informatie over Shakespeare. Dit overzicht bied je de mogelijkheid om het leven en werk van Shakespeare te belichten op verschillende manieren en het lijkt mij uiterst bruikbaar voor een Engelse les. Vraag bijvoorbeeld leerlingen om twee videofragmenten van 'As you like it' te vergelijken, een collage te maken van foto's die samen het leven van Shakespeare in kaart brengen of naar spotprenten te zoeken van Shakespeare en de leukste te beschrijven, een reisfolder te maken voor Shakespeare-toeristen of een onderzoek te doen onder Shakespeare-liefhebbers. Of zoek naar wetenschappelijke literatuur van tijdgenoten van Shakespeare en schrijf een essay daarover.

Wat ze overigens niet noemen op deze Google-pagina, en waar je ook leuke opdrachten mee kunt maken voor school zijn Google Maps met Platial en Sketchup. Maar ja, misschien is dat voor gevorderden ;-)

De meerwaarde van dit soort pagina's is volgens mij dat het een inspirerende omgeving kan zijn voor zowel docenten (die hiermee allerlei nieuwe opdrachten kunnen bedenken) als voor leerlingen die zien dat je een onderwerp van verschillende kanten kunt belichten en tegelijkertijd een aantal verschillende mogelijkheden van het web leren kennen. En wie weet leidt het ook wel tot samen-leren van docent en leerling, want ik denk dat hun beider kennis op deze gebieden prachtig aanvullend kan zijn!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Margreet, heb je deze al gezien: een student heeft als eindopdracht van een Shakespeare-studiemodule een mashup gemaakt waardoor "Othello, World of Warcraft-style" is ontstaan... Het filmpje is erg leuk om te bekijken! http://budtheteacher.typepad.com/bud_the_teacher/2006/05/a_world_at_his_.html

m2cm zei

@Sybilla,
Hij is ècht heel leuk! Ik krijg dan direct allerlei visioenen van lessen waarbij leerlingen een nieuw einde mogen bedenken voor deze Othello, of het spel mogen vertalen naar een andere wereld. 't Lijkt me heerlijk om leerlingen zo een soort startpagina aan te kunnen bieden met een heleboel informatie en suggesties voor opdrachten en daarbij dan direct wat de leerdoelen zijn van die opdrachten. Weten ze zelf een betere opdracht? Ook prima, dan worden de leerdoelen in overleg opgesteld. Je hebt dan enerzijds vrijheid voor de leerlingen om hun eigen pad te kiezen in wat ze moeten leren in hun opleiding, anderzijds duidelijkheid over waar ze mee bezig zijn. Misschien (nog) te moeilijk voor een aantal leerlingen, maar ik ben ervan overtuigd dat voor een deel van de leerlingen van nu dat echt een goede aanpak zou zijn!