vrijdag 31 maart 2006

Games-Gaming-Sims for Education

portal games en simulatiesWie geïnteresseerd is in educatieve games, en zich daarbij niet alleen richt op Nederlandstalige (literatuur over) games en simulaties, zou zeker eens een kijkje moeten nemen op de portal van Beverley Ferrell: Games-Gaming-Sims for Education. Je vindt er een groot aantal links naar websites met/over:

  • definities van games en simulaties
  • organisaties en onderzoeksinstellingen
  • boeken over game-development
  • tijdschriften over game-development
  • powerpoint games
  • games-design en games-development
  • kinder-(games)-sites
  • overige sites m.b.t. games en simulaties

Ik heb er prachtige sites gevonden, en heel veel bruikbaar materiaal voor ons onderwijs. Het enige nadeel van deze goed gevulde portal is dat het me heel wat uurtjes gaat kosten om al dat fraais te bekijken ;-)

donderdag 30 maart 2006

Internet Detective vernieuwd

Op 3 oktober schreef ik in dit blog dat de Nederlandse versie van de Internet Detective niet meer op het web te vinden was, omdat de Britse producent de dienst had gestaakt. Op Peter Scott's Library blog staat nu te lezen dat de Britse versie nieuw leven wordt ingeblazen, en dat in juni een vernieuwde versie van de Internet Detective zal verschijnen. Ik betwijfel of de Koninklijke Bibliotheek deze nieuwe editie gaat vertalen: destijds gaven ze aan dat ze vonden dat dat niet tot hun takenpakket behoorde.

Ik ben erg benieuwd hoe de nieuwe Internet Detective eruit zal zien. Ik hoop dat ze nu ook allerlei andere informatiebronnen dan websites op zullen nemen, en dat ze ook (meer) richtlijnen gaan geven wat die voor mogelijkheden bieden. En: ik hoop vooral dat ze een wat aansprekender methode vinden om informatievaardigheden onder de aandacht te brengen, want ik vond het wel een erg ouderwetse aanpak waar ze voor hadden gekozen.

Ik hoop wel dat, als de K.B. dit niet oppakt, andere instituten de nieuwe Internet Detective eens grondig gaan bekijken en als de bevindingen positief zijn, een vertaling gaan maken voor Nederlandstalige leerlingen/studenten. Ik denk bijvoorbeeld aan het Ruud de Moor Centrum: zij verzorgen bijscholingen voor docenten op het gebied van informatievaardigheden, dus zij zullen lesmateriaal zeker goed kunnen gebruiken. Maar ook voor VO-scholen in Nederland zou een vertaling waardevol zijn, er is zeker behoefte is aan leer-/lesmateriaal op dit gebied!

woensdag 29 maart 2006

KLIKT 'T

Klikt 'tVoor wie op 20 april tijd heeft: de HKU organiseert een congres over nieuwe geletterdheid en de implicaties hiervan voor didactici, ontwerpers en uitgevers. Op het programma staat o.a. een lezing van Jeroen van Mastrigt, over de aard, mogelijkheden, potentie en valkuilen van serious games, en van Willem-Jan Renger, hoofd Graduate School of Art, Media, Music & Technology, HKU, over hoe games op een zinvolle manier ingezet kunnen worden in het onderwijs. 's Middags zijn er best practices van NS game (HKU), Professionals II (Ranj) en Postbank Blueworld (IJsfontein).

Ik kreeg een mailtje dat er nog plaatsen vrij zijn, dus als je geïnteresseerd bent, schrijf je dan snel in! Het congres vindt plaats in Hilversum bij de HKU, en deelname is gratis!

dinsdag 28 maart 2006

Vrouwelijke ict-professionals gezocht

Vrouwen in de ICT: ik zou niet weten wat daar voor bijzonders aan is. Dat vind ik, maar ik heb wel gemerkt dat lang niet iedereen daar zo over denkt. Het is me nogal eens gebeurd dat mensen vreemd keken als ik een paar 'technische' termen liet vallen in een gesprek. Ik vind dat dat gauw moet veranderen: ik kan geen enkele reden bedenken waarom in deze beroepsgroep niet evenveel vrouwen zouden kunnen werken als mannen. Maar dat betekent wel we daarop een beleid moeten ontwikkelen, want velen zien ICT als een typisch mannenberoep. Vandaar dat ik onderstaande oproep in dit weblog plaats. Vrouwelijke ict-professionals: meld je aan en overtuig de wereld dat werken in de ICT mogelijkheden biedt voor vrouwen en mannen!

Vrouwelijke ict-professionals gezocht!

Op vrijdag 13 januari is met het startdebat ‘Een toekomst vol kansen: meer meisjes in ICT’ officieel gestart met het project 'Ict-STER' waarin gezamenlijk actie wordt ondernomen om meer meisjes te interesseren voor ict. In dit project zetten alle betrokken partijen (onderwijs, bedrijfsleven, beroepsverenigingen en expertisecentra) zich in om meer meisjes enthousiast te maken voor een toekomst in de ict.

Er volgen nog steeds weinig meisjes een ict-opleiding. Een belangrijke oorzaak dat meisjes nauwelijks kiezen voor een toekomst in de ict is dat er te weinig rolmodellen voor ze zijn. Meisjes hebben behoefte aan rolmodellen waarmee zij zich kunnen identificeren voor het maken van een opleidings- of beroepskeuze. Ook hebben zij geen (goed) beeld van de ict beroepsmogelijkheden en de grote variatie daarin. Daarom is het belangrijk dat vrouwelijke ict-professionals zichtbaar worden gemaakt en zullen zij binnen het project Ict-STER worden ingezet om voorlichting te geven aan meisjes.

De HBO-I stichting zet zich, als partner in het project Ict-STER, in om vrouwelijke ict-professionals te werven en zichtbaar te maken. Ik wil jullie hierbij vragen om jullie medewerking.

Ben (of ken) je een vrouwelijke ict-professional die het leuk vindt om meisjes te laten zien hoe interessant het vakgebied is? En lijkt het jou (haar) interessant om andere vrouwen in het vakgebied te ontmoeten? Meld je dan aan op (wijs haar dan op) http://www.spiegelbeeld.net/.

Meer informatie over het project Ict-Ster is te vinden via de website van VHTO en op de website Ict-STER.nl.
Meer informatie over het HBO-I: http://www.hbo-i.nl/

maandag 27 maart 2006

Game over Games en geschiedenis

Rome total warNaar deze bijeenkomst zou ik graag toe willen gaan, maar ik ben bang dat het me niet gaat lukken. Maar omdat ik weet dat een aantal mensen die mijn weblog lezen geïnteresseerd zijn in games, wil ik jullie graag attenderen op de studiedag van de Vereniging voor Geschiedenis & Informatica (VGI) en de Stichting voor de Nederlandse Archeologie (SNA) : Game over Games en geschiedenis.

De studiedag wordt als volgt ingevuld:

  • 's morgens (vanaf 9.30 uur): workshop waarbij een kleine groep geïnteresseerden verschillende computergames uit kunnen proberen die vervolgens geëvalueerd worden op historische context
  • 14.00 – 14.30 uur: Introductie Geschiedenis in Games & evaluatie ochtend workshop. Luuk Schreven (NIWI)
  • 14.30 – 15.15 uur: Wat doet de jongen achter de computer, spelen of leren? Over games, historie en educatie. Connie Veugen (Vrije Universiteit)
    15.15 – 15.45 uur: De Parthen zijn gesneuveld, de Brit is overwonnen, ga spelen, Romeinen. Authenticiteit en educatieve waarde van Rome: Total War. Sander van Dorst (IBM / Gemina Project)
  • 15.45 – 16.00 uur: Koffiepauze
  • 16.00 – 16.30 uur: Wat valt er nou te leren aan een computerspelletje? Jeroen van der Vliet (SNA)
  • 16.30 – 17.00 uur: Truth and Beauty - Balancing Entertainment and Authenticity in Historical Game Development. Iain Howe (Guerilla Games)
  • 17.00 uur : Discussie

Deelname aan deze dag is gratis. Je hoeft je alleen aan te melden bij Paula Witkamp van de KNAW.

Het lijkt me een boeiende dag te worden. Wat mij betreft dus: warm aanbevolen!


Gevonden via het ICTO weblog van de Universiteit Leiden.

vrijdag 24 maart 2006

Woordkasteel

Woordkasteel

Woordkasteel is educatieve software voor het vak 'taal' op de basisschool. In de software zitten heel veel game-elementen verwerkt: een doolhof bewaakt door draken, schieten met kanonnen, een muis bevrijden uit een kasteel dat door slangen bewaakt wordt: het zal kinderen zeker aanspreken. Het programma omvat verschillende taaloefeningen: woorden spellen, woorden maken uit lettergrepen, zinnen maken, (snel) woorden herkennen: je kunt het op vele manieren doen. Je sluit de heks op door de goede zinnen te maken, en als je op tijd de goede letters verzamelt om een woord te vormen, kun je uit de klauwen van de draken blijven.

Woordkasteel biedt heel veel mogelijkheden, voor alle groepen van de basisschool. De meeste oefeningen zijn voor Nederlands, maar door de woordenlijsten van Stepping Stones te gebruiken kun je ook oefenen voor Engels. Woordkasteel sluit aan bij o.a. Taalactief, Taaljournaal, Taaltijd, Taaltrein en Toren van Babbel. De tijd die de kinderen met een spelletje bezig zijn kun je zelf instellen. De leerkracht heeft ook de mogelijkheid om extra woordenlijsten in te voeren, plaatjes of geluiden. Aan het programma zit ook een module waarmee de scores worden bijgehouden. Woordkasteel is gratis te downloaden van de site, en heeft uitgebreide handleidingen.

Gevonden op het weblog van Lieven Coppens : http://softie-en-het-ware-meer.skynetblogs.be/

donderdag 23 maart 2006

Willem Wever G@mes

Deze keer gebruik ik mijn weblogruimte om liefhebbers van sport en games te wijzen op het feit dat vandaag de (vernieuwde) Willem Wever Games weer van start gaan.

Bij de Willem Wever Games ga je virtueel sporten: boogschieten, hordelopen, fietsen, voetbal en trampoline springen. Elke 2 weken is er een nieuwe game die je kunt spelen, en natuurlijk heeft elke game zijn eigen klassement en er is een algemeen klassement. Om optimaal te kunnen sporten moet je zorgen dat jouw sporter goede voeding krijgt: alleen met een uitgebalanceerd dieet kan een topprestatie geleverd worden. Ook moet er getraind worden, maar dan moet je wel weten welke spieren je moet voor elke sport moet trainen. Als jouw sporter een blessure heeft dan kun je hem laten behandelen door de dokter.

Meedoen met de Willem Wever Games past volgens mij heel goed in de lessen: de leerlingen doen al spelend heel wat kennis op over sport, voeding en het menselijk lichaam. En... het is ook echt verschrikkelijk leuk om te doen!

woensdag 22 maart 2006

Met de klas een interactief verhaal maken

Met de klas een verhaal schrijven is leuk, maar het wordt nog leuker als je van je verhaal een soort adventuregame kunt maken. De VPRO heeft tijdens Cinekid festival 1997 laten zien hoe je zoiets met betrekkelijk eenvoudige middelen zelf kunt doen.



Recept

Ingrediënten
  • een klas met kinderen die allemaal erg goed zijn in iets, zoals het bedenken van een verhaal, het maken van tekeningen, het werken met een tekstverwerker of html-editor, het organiseren van een groep.
  • een computer met een tekstverwerker of een html-editor
  • heel veel enthousiasme

Bereidingswijze

Bedenk met de groep de hoofdpersonen van een verhaal, een thema (bijvoorbeeld een verhaal over de lente, een ontmoeting tussen monsters), en een aantal verhaallijnen. Bedenk ook een start van het verhaal (het verhaal begint bijvoorbeeld bij een ontmoeting tussen twee monsters in een dierentuin), en een einde van het verhaal (het ene monster eet het andere op), en een locatie waar alle verhaallijnen zich afspelen.

Maak tekeningen van de hoofdfiguren. Deze komen in alle verhaallijnen voor.

Verdeel de taken: er moeten verhaaltjes worden geschreven, tekeningen gemaakt worden (die eventueel weer ingescand moeten worden op de computer), de teksten en de plaatjes moeten in de computer gezet worden en daarna op de juiste manier achter elkaar gezet worden. Eén persoon moet de regie hebben over het totale verhaal: dat mag de leerkracht zijn, maar misschien dat één van de kinderen die taak ook wel op zich wil nemen. De kinderen mogen in groepjes werken, maar sommige taken kunnen ze ook individueel uitvoeren.

Vervolgens worden de verschillende verhaallijnen door de kinderen uitgewerkt, en van tekeningen voorzien. In de eerste én de laatste tekening van iedere verhaallijn zit een plaatje waarmee je door kunt klikken naar een (aantal) andere verhaallijn(en).

De regisseur is er verantwoordelijk voor dat de verhaallijnen op de goede manier in de tekstverwerker of de html-editor worden gezet, en dat alle links gemaakt worden.

Ik ben benieuwd naar eventuele resultaten: sturen jullie me een berichtje?

dinsdag 21 maart 2006

Rapmachine

Marvin, van de def dada rapmachineGedichten zijn niet populair bij veel kinderen, maar raps zijn dat wel! Een leuke manier om kinderen aan de slag te laten gaan met gedichten is dan ook het maken van een rap. De VPRO heeft daar een prima stukje gereedschap voor: de def dada rapmachine.

Als je met behulp van de rapmachine een rap wilt maken, kies je eerst één van de 4 beats. Er zijn snelle en rustige beats, dus voor elk wat wils. Daarna bepaal je over welk thema je wilt gaan rappen. Je kunt je eigen thema bepalen, maar als je even geen goede ideeën hebt, dan kun je Marvin om een suggestie vragen. Hetzelfde geldt voor het kiezen van rijmwoorden: als je ze zelf niet weet, dan geeft Marvin je tips. Vervolgens maak je daarvan zinnen, en dan kun je je rap opsturen (of, als je handig bent, je zelfgemaakte rap opnemen met bijvoorbeeld je mobiele telefoon en die gebruiken als ringtone!). En als je zelf geen zin hebt om een rap te maken, kun je ook de raps van anderen lezen, want de beste raps die zijn opgestuurd worden door de VPRO online gezet.

maandag 20 maart 2006

Bronnenverantwoording

EasyBibVeel leerlingen (en ook docenten) hebben er moeite mee om een goede bronnenlijst te maken. En het is ook niet makkelijk: voor elk medium zijn er andere regels: wat noteer je van een bron, en hoe schrijf je dat op? Er is nu een heel makkelijk instrument daarvoor te vinden op het web: EasyBib. Je kunt daarmee online een bronnenlijst samenstellen. Je geeft eerst aan om wat voor soort bron het gaat (boek, website, nieuwsgroep, maar ook bijv. dissertatie of bijbel), en vervolgens welk medium (online, in print). Daarna geef je aan of je een annotatie wilt toevoegen aan de bronbeschrijving en je klikt op next.

Afhankelijk van wat je hebt ingevuld moet je daarna verschillende velden invullen. Uiteraard zijn dat velden waarin je de titel van de bron moet invullen en de schrijvers, maar bij een website krijg je bijvoorbeeld ook een veld waar je moet invullen wanneer je de website hebt bezocht, en bij een nieuwsgroep vul je in wat het onderwerp is van de betreffende post. Als je alle velden, en desgewenst ook een annotatie hebt ingevuld, kun je de lijst opslaan op de server van EasyBib. De bronnen worden, voor zover ik kon zien, keurig volgens de regels beschreven, en alfabetisch gerangschikt weergegeven in een lijst. Je kunt de lijst online bekijken, uitprinten of als RTF-bestand downloaden.

En, èrg web 2.0: de annotaties die de bezoekers maken worden opgeslagen in de database van EasyBib, zodat anderen die dezelfde bron opnemen in hun lijst niet meer zelf een annotatie hoeven te maken, maar gebruik kunnen maken van door anderen vervaardigde annotaties.

Ik vind het een uitkomst voor school. De basisversie van EasyBib is helemaal gratis, en biedt mijns inziens meer dan genoeg functionaliteiten voor gebruik op middelbare scholen. Door steeds de velden in te vullen, leren de leerlingen snel wat belangrijk is voor het beschrijven van een bron. En dit is natuurlijk veel makkelijker en daarmee ook veel leuker dan zelf steeds in allerlei lijstjes opzoeken hoe een bron beschreven moet worden!

Gevonden via het weblog Handig en Gratis.

vrijdag 17 maart 2006

De macht van gamers

WOW-guildVolgens een berichtje op ZDnet was de opbrengt uit abonnementen voor online games in 2005 zo'n 2 miljard dollar, oftewel 1,68 miljard euro. Het aantal abonnementen nam toe met maar liefst 43 procent. Onderzoeksbureau DFC Intelligence dat met deze cijfers naar buiten kwam, verwacht dat de markt voor online gaming nog verder zal groeien.

De groei schijnt grotendeels veroorzaakt te worden door een stijgend aantal deelnemers aan MMORG's: Massive Multiplayer Online Roleplaying Games. De populairste MMORG is World of Warcraft: dat spel schijnt nu meer dan 6 miljoen deelnemers te hebben. Bedenk eens wat een ongelooflijke hoeveelheid mensen dat zijn. In het artikel op ZDnet wordt gesteld dat World of Warcraft daarmee meer (virtuele) inwoners heeft dan menig echt land.

Dat vind ik een aardige gedachte. Want zoals elk land zijn eigen zeden en gewoontes heeft, zo zijn die er ook, c.q. worden die ontwikkeld binnen World of Warcraft. En dat betekent dat dit spel een prachtig instrument kan zijn in de discussie over normen en waarden zoals die o.a. in Nederland wordt gevoerd. Overigens zijn mijn eigen ervaringen met games op dat gebied bijzonder positief: ik heb vooral ervaren dat gamers er weliswaar niet voor terugdeinzen om elkaar virtueel pootje te lichten, maar dat ze anderzijds sterke allianties maken, twistpunten bespreken en vooral naar streven naar het bereiken van een optimaal resultaat in goed onderling overleg. Anders dan velen ben ik dus niet bang dat games slecht zijn voor mensen, maar denk ik juist dat we dit soort 'virtuele wetten' moeten benutten voor de echte wereld!

donderdag 16 maart 2006

Next Level. Art, Games & Reality

Wat zou het fijn zijn als er 48 uur in een etmaal gingen! Ik zou veel meer tijd hebben om alles te lezen wat er te lezen valt, en om allerlei dingen te bezoeken waar ik nu met de beste wil van de wereld niet aan toe kom. Gelukkig is in het Stedelijk Museum CS de tentoonstelling 'Next Level. Art, Games & Reality' nog tot 18 juni te bezichtigen, dus ik heb nog wel even tijd om daar naar toe te gaan. Maar ik zou ook nog zo graag een aantal van de kinderworkshops willen bezoeken die daar gegeven worden:
  • 19 en 26 maart: Gezocht: spiegelbeeld. Over gamekarakters en jezelf
  • 17 en 23 april: Het leven is een game. Beleef een game in het echt!
  • 2 april en 21 mei: Zet jezelf op het spel. Maak een game waarin jezelf de hoofdrol speelt.
  • 31 mei en 7 juni: Gamegeluiden! Maak zelf een gametune.

Het bijwonen van een workshop kost € 4,50, dus daarvoor hoef ik het niet te laten. Maar ik weet niet of ik toegelaten wordt: de workshops zijn bestemd voor kinderen van 7 tot 12 jaar. Maar zeg nou eerlijk: ook als je ouder bent, is zo'n workshop toch geweldig om bij te wonen?!

Ik denk in ieder geval dat het een ongelooflijk leuke manier is om in het onderwijs aandacht te geven aan games en kunst. En bezoek dan als voorbereiding de virtuele tentoonstelling van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid: Games, het kinderspel voorbij. Want die belicht weer heel andere kanten van games. En na afloop gaat natuurlijk de hele klas naar het gamecafé om een toernooi op te zetten.....!

woensdag 15 maart 2006

Catalogus Fontys ingebouwd in Firefox

Eén van de leuke dingen van Firefox vind ik dat er zo ongelooflijk veel leuke extraatjes bij te krijgen zijn. Omdat Firefox open source software is, kan iedereen die dat wil programmaatjes schrijven die extra functionaliteiten toevoegen aan deze browser. Zo zijn er add-ons waarmee je snel bestanden kunt downloaden of de links van een website, een programma om online je eigen commentaar op een website vast te leggen , zodat je die vanuit iedere werkplek nog eens kunt bekijken, en - wat ik heel handig vind - een programma om binnen Firefox te bekijken hoe een pagina eruit ziet in Internet Exporer.

Een praktische standaardfunctie van Firefox is de ingebouwde zoekfunctionaliteit. In de navigatiewerkbalk zit een zoekvenster, waarmee je standaard kunt zoeken in Google, Yahoo, Bol.com, E-bay, Van Dale woordenboeken en Wikipedia. Maar aan die selectie kun je heel makkelijk andere zoekmachines of websites die je wilt doorzoeken toevoegen, bijv. Flickr, IMDB (International Movie DataBase), Technorati enz. Alle opties zijn te vinden op de site van Firefox-Mozilla en de site van Mozilla Developers.

Gerard Bierens, freelance ICT auteur en werkzaam bij Fontys Hogescholen en weblogger van Weblog zonder Haast, heeft een add-on gemaakt waarmee je vanuit Firefox direct kunt zoeken in de catalogus van Fontys. Je kunt daarmee in de navigatiebalk van Firefox direct een zoekterm intypen waarmee je de Fontyscollectie (Fontys catalogus, Fontys publicaties en Fontys internetbronnen) kunt doorzoeken.

Ik vind het een verschrikkelijk handig stukje gereedschap, en zou eigenlijk willen dat elke bibliotheek dat gereedschap aan zou moeten bieden aan zijn klanten. Handig: als je zoekt kun je dan door één keer een zoekterm in te typen zowel (met behulp van verschillende zoekmachines) zoeken op internet, èn kijken of er literatuur is over dat onderwerp in de bibliotheek. Op die manier komen oude en nieuwe media toch weer wat dichter naar elkaar.

dinsdag 14 maart 2006

Maak je eigen wereldatlas

Dat Google Maps veel mogelijkheden biedt voor het onderwijs, is al wel bekend. Maar om daarmee aan de slag te gaan vraagt wel wat tijd in het programma te verkennen. Een heel gebruiksvriendelijk programma dat gebruik maakt van Google maps is Platial. Op Platial kun je op de kaarten van Google Maps een soort vlaggetjes plaatsen bij plaatsen. Bij elke vlag kun je de volgende informatie toevoegen:

  • een titel;
  • een adres van een website;
  • een (korte) beschrijving;
  • trefwoorden;
  • een plaatje of een link naar een plaatje op het web.

Platial

Daarmee is Platial volgens mij een heel handige site voor het vak aardrijkskunde, maar ook voor andere vakken. Je kunt als docent zelf plaatsen markeren en er een omschrijving bij geven, maar je kunt dat ook aan leerlingen vragen. 'Markeer alle steden die stadsrechten hebben gekregen', 'langs welke steden komen de schaatsers van de Elfstedentocht, en vertel van iedere stad iets bijzonders', 'op welke plaatsen in Nederland komt het plantje Zonnedauw voor', 'op welke plaatsen in Egypte zijn pyramides te bezichtigen', 'geef voor onze buitenlandse reis naar Venetië met vlaggen drie plekken aan die je wilt bezoeken, vertel wat bijzonder is aan die plekken en geef bij elke plek een website waar meer informatie te vinden is'. Door deze kennis te visualiseren met behulp van een kaart, zal die bij veel leerlingen beter beklijven.

Je kunt individueel werken, maar je kunt ook samenwerken en zo bijvoorbeeld met een groepje bijvoorbeeld het leven van iemand - letterlijk - in kaart brengen aan de hand van de plaatsen waar die persoon is geweest, of een kaart waarop graffitti van de hele wereld bij elkaar gebracht is. En zo zijn er natuurlijk nog veel meer opdrachten te bedenken. En je kunt ook gebruik maken van kaarten die anderen gemaakt hebben.

Het maken van je eigen kaart bij Platial is niet moeilijk: je meldt je aan bij Platial. Dat kan bijna anoniem: je hoeft eigenlijk alleen maar een e-mailadres op te geven. Daarna log je in, je kiest voor 'Add a place' en volgt de aanwijzingen. Ik ben benieuwd welke Nederlandse school als eerste de mogelijkheden van Platial gaat benutten!

maandag 13 maart 2006

Monstermedia

Wil je in het basisonderwijs aandacht besteden aan media-educatie, dan vind ik het programma Monstermedia een aanrader. Monstermedia is een lesprogramma voor leerlingen van basisscholen, waarin ze niet alleen kennis aangereikt krijgen over (de geschiedenis) van media, maar ook daarmee praktisch aan de slag gaan. Niet saai via een boekje, maar op een spel-achtige manier: ze verkennen de wereld Mediana, waar ze een monster adopteren en allerlei opdrachten moeten vervullen. Als ze de opdrachten goed uitvoeren, krijgen ze punten waarmee ze hun monster steeds mooier kunnen maken, en wie weet wordt hun monster dan uiteindelijk de baas van Mediana!

De didactiek achter Monstermedia is gebaseerd op de visie van Kolb. Iedereen heeft een persoonlijke leerstijl. Er zijn denkers, doeners, bezinners en beslissers. Monstermedia biedt opdrachten bebaseerd op elk van deze leerstijlen. Door in groepjes te werken leren de leerlingen van en met elkaar, en ook tussen de groepjes moet gecommuniceerd worden (bijv. via een chat, of door te stemmen op elkaars monsters).

De docentenhandleiding die bij Monstermedia wordt gegeven is heel compleet: er wordt duidelijk in aangegeven wat de filosifie is achter Monstermedia , wat de leerdoelen zijn, hoe het programma werkt, hoe de leerkracht invulling kan geven aan de 9 lessen en hoeveel tijd dat kost, en er worden tips gegeven voor aanvullende lessen. De leerkracht heeft bij dat laatste drie keuzemogelijkheden: het hele programma doorlopen kost minmaal 390 minuten, en de meest uitgebreide variant neemt 900 minuten in beslag.

Ik vind het programma niet duur: 75 euro per groep voor 5 maanden (ruimschoots voldoende om het programma in de meest uitgebreide variant te doorlopen). Ook voor leerkrachten die zich iets minder thuis voelen op het gebied van ict , is dit programma goed te hanteren. En als een keer de eerste schreden op het ict-pad zijn gezet, wordt de weg daarna misschien wel vervolgd!

vrijdag 10 maart 2006

Springdoo

Podcasten biedt veel mogelijkheden voor het onderwijs, maar om te kunnen podcasten moet je wel weten hoe je dat moet doen. Springdoo is een service waarmee je heel eenvoudig gesproken e-mails kunt versturen. Maar zoals je ziet: je kunt het ook gebruiken om een gesproken weblog te maken. En dat is dan misschien wel weer een leuk opstapje naar het maken van een 'echte' podcast!




Dit is de boodschap/link die door Springdoo gegenereerd wordt, en waar je deze posting kunt beluisteren:

Click on the link below (or copy the link and paste it into your Internet browser address), to listen to my message:
http://enus.springdoo.com/public/play/?id=F9AC56B0FE58BE26

donderdag 9 maart 2006

Media-educatie en natuurkunde

Steeds meer mensen weten dat wat op internet staat, niet altijd waar is. Ook weten we wel dat filmbeelden niet altijd een waarheidsgetrouw beeld geven van de werkelijkheid. Maar zelden heb ik mezelf vragen gesteld bij de betrouwbaarheid van de weergave van een ontploffende auto of van laserstralen. Toch blijken films op dit punt veel mankementen te vertonen. Het lijkt me een leuke opgave voor de natuurkundeles. De leerlingen krijgen een aantal filmfragmenten te zien, en ze moeten aangeven of de daar getoonde gebeurtenissen zich in werkelijkheid zo hadden kunnen afspelen.

Op de site Intuitor (over 'creative learning') is een dossier gewijd aan 'Insultingly stupid movie physics'. Je vindt er informatie over waarom je bepaalde fysische verschijnselen die in films getoond worden, nooit in het echt zult zien. Waarom kun je niet door een raam springen, en hoe neem je laserstralen waar? En kun je een pistool met een geluiddemper horen? Handig is dat op de site een aantal reviews worden gegeven van (min of meer) bekende films, dus je hoeft als docent niet zelf op zoek te gaan naar bruikbare films. En, om het helemaal makkelijk te maken is er een docentenpagina waarin bij een aantal natuurkundeverschijnselen wordt aangegeven in welke film ze voorkomen, of het daar op de juiste manier wordt weergegeven of niet, in welke scène het voorkomt, en welke lesactiviteit daaraan gekoppeld kan worden.

Bijzonder om het vak media-educatie eens van de beta-kant te benaderen!

Gevonden in Nieuwsbrief ScienceGuide.

woensdag 8 maart 2006

Schoolbieb versus Studiehulp

OblogOp OBlog, het 'weblog dat je op de hoogte houdt van ontwikkelingen in de openbare bibliotheek' , stelt Monique Verweijmeren de vraag of de openbare bibliotheek een goed antwoord heeft op de nieuw gelanceerde site van Malmberg: Studiehulp. Studiehulp is door Malmberg opgezet als internetbibliotheek, waar leerlingen informatie kunnen vinden voor schoolopdrachten. In Studiehulp wordt o.a. informatie aangeboden uit de Winkler Prins Encarta en de Wereldatlas en uit de Prisma woordenboeken.

De openbare bibliotheek probeert de vragen van het onderwijs te beantwoorden via hun site Schoolbieb. Op Schoolbieb informatie te vinden voor iedereen in het onderwijs. Zoals leuke leestips, materiaal voor een spreekbeurt of werkstuk, handleidingen om te leren zoeken op Internet, lesmateriaal voor docenten en ondersteuning voor mediathecarissen. Net als Studiehulp is Schoolbieb een typische web 1.0 site: een statische site, waar weinig tot geen interactie is. Een site waar antwoorden gegeven worden door specialisten, en waar geen gebruik wordt gemaakt van de expertise van de gebruikers van de site.

Zowel Studiehulp als Schoolbieb zijn sites waar docenten hun leerlingen vermoedelijk graag naar toe sturen: je vindt er kwalitatief hoogwaardige informatie, passend bij het lesaanbod en afgestemd op de leerlingen. Makkelijk: je hoeft niet te onderzoeken of de informatie correct is, en je kunt er terecht voor bijna alle schoolvragen.

Maar is dat wat de leerling wil en is dat wat de docent wil? Ik betwijfel dat. Van docenten hoor ik toch vaak dat ze willen dat leerlingen leren om kritisch om te gaan met informatie, en dat ze niet willen dat leerlingen min of meer klakkeloos informatie kopiëren en plakken. Ze willen dat leerlingen op onderzoek gaan, en hun eigen kennis opbouwen. En veel leerlingen vinden het wel makkelijk vinden om informatie men één druk op de knop informatie van het net te halen en in een werkstuk te plakken, maar boeiend vinden ze dat zelden. Zelf op zoek gaan naar informatie, van specialisten uit hun eigen leefwereld, en antwoord zoeken op vragen waarmee ze daadwerkelijk een ander beeld krijgen van hun eigen bestaan, levert ze volgens mij veel meer satisfactie op. En dat betekent zoeken in de Encarta, maar ook zoeken in weblogs. En het betekent informatie vragen aan iedereen van wie jij denkt dat die het antwoord weet, en samenwerken met degenen die op zoek zijn naar het antwoord op dezelfde of soortgelijke vragen. Het betekent niet in je eentje het antwoord zoeken op allerlei afzonderlijke vragen, maar gezamenlijk kennis opbouwen; kennis die inpasbaar is in je leven, en niet alleen in je schoolbestaan.

Noch Schoolbieb, noch Studiehulp zijn volgens mij sites die het antwoord bieden op die vragen. Als de openbare bibliotheek Schoolbieb kan ontwikkelen tot een omgeving waar kennisopbouw en kennisuitwisseling centraal staan, dan denk ik dat ze daarmee een stap vooruit zetten op Studiehulp. En dat ze daarmee het onderwijs werkelijk een stap vooruit helpen: zowel leerlingen als docenten! Want zeg nou zelf: het is toch niet inspirerend om alleen antwoorden te zoeken op vragen die duizenden voor jou al beantwoord hebben?

dinsdag 7 maart 2006

Bizzkidz

BizzgamesDe Bizzkidz management competitie is een simulatiespel waarbij teams van 3 tot 4 leerlingen het management vormen van een fictieve onderneming. Bizzkidz is een landelijke competitie: na 4 rondes wordt door de computer bepaald welke school de competitie heeft gewonnen. Bizzkidz is van start gegaan in januari en de Bizzkidz-teams zijn nu volop bezig. De inschrijving voor deze competitie is inmiddels gesloten, maar het is nog wel mogelijk om deel te nemen aan de Bizzgames.

Bizzgames is hetzelfde spel als Bizzkidz, maar hierbij spelen de teams van één school tegen elkaar (minimaal 4 teams). Voordeel hiervan is dat de school zelf kan bepalen wanneer met de wedstrijd wordt begonnen, hoeveel tijd per dag/week/maand besteed wordt aan de competitie en hoeveel rondes er gespeeld worden. Bizzgames kan daarmee ingezet worden voor de reguliere lessen (tempo en speelduur kunnen aangepast worden aan het aantal lessen dat beschikbaar is voor dat vak), maar ook bijvoorbeeld voor een projectweek.

Bizzgames en de landelijke Bizzkidzmanagement competitie kunnen ingezet worden op verschillende niveaus: vanaf (V)MBO tot en met VWO en voor verschillende vakken (o.a. M&O, Economie, Handel, Administratie en Consumptief) . Voor het tweetalig onderwijs is er een Engelstalige versie van de Bizzgames.

Wie geïnteresseerd is in de Bizzkidz management competitie of in de Bizzgames kan in de komende maanden gratis een kennismakingsworkshop bijwonen. Eind maart vinden de eerste workshops plaats. Ze worden gehouden op verschillende locaties, o.a. Eindhoven, Drachten, Spijkenisse, Amsterdam, Apeldoorn, Utrecht en Leiden.

maandag 6 maart 2006

Verkiezingsleuzen

ANNO, de organisatie die geschiedenis toegankelijk wil maken voor een breed publiek, heeft weer een nieuw, aansprekend initiatief: de leuzendetector. De site bestaat uit twee onderdelen: de leuzendetector en de leuzenplakplaats. Bij de leuzendetector krijg je een verkiezingsleus te zien met daarbij een aantal verkiezingsposters. De opdracht is om de leus op de goede poster te plakken. In de plakplaats mag je zelf een leus bedenken voor jouw eigen partij.

De Leuzendetector is een prachtige start voor vakoverstijgend onderwijs: Nederlands, kunstonderwijs en geschiedenis. Ik kan me bijvoorbeeld de volgende opdrachten voorstellen:

  • bekijk verkiezingsposters van dit jaar of van voorgaande verkiezingen. Kies er één uit waarvan jij vindt dat de leus verbeterd kan worden. Bedenk zelf een leus die past bij het programma van die partij.
  • vind je de kleuren van de verkiezingsposters passen bij de programma's van die partijen?
  • bedenk zelf een partijprogramma voor jouw gemeente. Maak er een affiche bij, en bedenk een goede leus voor jouw partij. Je mag ook een programma opstellen voor de leerlingenraad, waarin je aangeeft welke zaken jij op school zou willen verbeteren als je lid zou zijn van de leerlingenraad.
  • maak een radiocommercial voor jouw eigen partij.
  • welke symbolen zouden passen op een verkiezingsaffiche voor jouw partij? Met welke kleuren passen het best bij het programma van jouw partij?
Het wordt natuurlijk pas echt leuk als die activiteiten ook gevolgen hebben. Misschien is er iemand in de lokale politiek die de affiches in ontvangst wil nemen, of kunnen de affiches in de aula gehangen worden. Of een verkiezing op school: welke partij zou op jouw school de meeste aanhangers hebben?

Wie meer verkiezingsposters wil bekijken kan hier klikken. Informatie over de Nederlandse politiek en politieke partijen, in heldere taal uitgelegd, is o.a. te vinden bij Wereldkids, Politiek4kids. Jongeren die een satirische leus willen bedenken kunnen hun licht opsteken op de site Stemhok. De Stemwijzer tot slot is een site die in deze tijd niet gemist mag worden. Je kunt daar voor meer dan 50 gemeenten via een vragenlijst uitzoeken welke partij het best past bij jouw visie op hoe die gemeentes bestuurd moeten worden.