Zo af en toe mag ik een praatje houden over mijn hobbies: de toepassingsmogelijkheden voor het onderwijs van games en virtuele werelden en allerlei andere 'nieuwe' media, zoals wiki's en weblogs, Hyves, Twitter, FURL enz. Vaak zijn mensen (licht) overrompeld door de mogelijkheden en tegelijkertijd enthousiast vanwege de vele mogelijkheden die goed aan lijken te sluiten bij hun onderwijsvisie. Maar, is dan de volgende vraag: hoe zorg je ervoor dat je dit de school in krijgt? Want onze docenten kennen al deze mogelijkheden niet, ze weten niet hoe ze de gereedschappen moeten gebruiken en dus ook niet hoe ze ze kunnen inzetten in de lessen.
Tsja, en daar sta je dan met je enthousiaste verhaal. Want dat is inderdaad een probleem. Het verkennen van het web is mijn werk en mijn hobby en niet iedereen wil en kan daar evenveel tijd aan besteden als ik. En om onderwijs te vernieuwen met behulp van allerlei ict-tools, zul je toch behoorlijk op de hoogte moeten zijn van wat er is, en hoe het ingezet kan worden.
Maar toch denk ik dat er wel mogelijkheden zijn. Door gebruik te maken van de op de school aanwezige kennis en interesse. Want elke docent heeft zijn eigen sterke punten: de een weet alles van ict, een ander maakt geweldige toetsen, een derde verdiept zich in de didactiek van moderne vreemde talen, en de vierde weet alles over mediawijsheid. Alleen de uitwisseling van die kennis is op scholen vaak niet gestructureerd; vaak blijft het beperkt tot vrijblijvende uitwisseling tijdens pauzes of sectie- of afdelingsvergaderingen.
Ik leer zelf iedere dag door het schrijven in dit weblog. Het dwingt me om steeds op zoek te gaan naar nieuwe ontwikkelingen en vervolgens om ze te vertalen naar het onderwijs. Om te kunnen schrijven in mijn weblog lees ik veel weblogs van anderen, en via de commentaarfunctie van de weblogs denken we mee met elkaar, en zo komen we steeds verder op ons pad.
Binnen scholen zou je een soortgelijk proces kunnen vormgeven. Binnen een school zouden groepen van lerenden opgezet kunnen worden. Elke groep zou zich kunnen richten op één onderwerp. Natuurlijk moet dat onderwerp wel passen bij de visie van de school: het zou vreemd zijn als een groep zich zou gaan verdiepen in cognitivistisch onderwijs, terwijl de schoolvisie zich richt op constructivistisch onderwijs. Niet alleen zou zo'n groep best practices moeten ontwikkelen; ze zouden ook hun eigen best practices moeten slijten aan hun collega's. Om dat te kunnen doen moet je verder kijken dan je eigen lessen: wat je hebt geleerd voor jezelf moet je in een breder kader zetten zodat anderen er profijt van kunnen hebben. Learning communities sluiten aan bij wat docenten zijn: mensen die graag hun kennis delen met anderen.
Zo'n learning community zou op de een of andere manier gefaciliteerd moeten worden door de school: in tijd of in mogelijkheden. Maar dat moet kunnen: op iedere school is budget voor nascholing. Geld dat nu naar externe partijen gaat, terwijl dezelfde kennis vaak ook op school aanwezig is. De keuze bij welke learning community een docent zich aansluit zou vrij moeten zijn. Maar het werk van zo'n community zou mijns inziens niet vrijblijvend moeten zijn. Er moeten (SMART) doelstellingen geformuleerd worden, en elke community zou ten minste één van de best practices van de andere communities in de eigen praktijk moeten testen. Handig: als het dan niet helemaal gaat zoals je wilt, dan heb je de experts direct bij de hand!
Helemaal mooi kan het worden als je bij die learning communities ook de leerlingen kunt betrekken. Want ook zij hebben hun eigen expertise. Niet alleen in het gebruik van digitale middelen, maar ook omdat ze vaak zelf goed weten hoe ze hun eigen onderwijs vorm willen geven.
Ik ben ervan overtuigd dat als een school de onderwijsvernieuwing op deze manier aanpakt, de ontwikkelingen op school organisch zullen zijn omdat ze van binnen uit komen. Door iedereen op de kwaliteiten aan te spreken, zijn de groeikansen groot. Door het proces te structureren zorg je ervoor dat de kansen in de praktijk uitgevoerd worden. En door de visie van de school als basis te nemen van het proces, zorg je ervoor dat alle kleine olievlekjes samen uiteindelijk tot één grote plas samenvloeien.
p.s. Ik realiseer me dat dit een riskante blogpost is. Ik ben immers één van die externe deskundigen.... Please, don't shoot the messenger ;-)