donderdag 19 januari 2006

Gamen motiveert leerproces

Van verschillende kanten werd ik gewezen op de resultaten van een onderzoek van Nesta Futurelab. Zij zijn bezig met een grootschalig onderzoek in Engeland naar de mogelijkheden van games in het onderwijs. Leuk om te horen vond ik dat 91% ondervraagde (Engelse) docenten van mening waren dat games educatieve voordelen bieden. Daar stond tegenover dat tweederde vond dat games kunnen leiden tot anti-sociaal gedrag.

Natuurlijk weet ik dat veel mensen bang zijn voor de negatieve invloeden die games misschien hebben. Ikzelf ben daar niet zo bang voor. Ik zie namelijk ook dat games juist voor het aanleren van sociale vaardigheden grote mogelijkheden bieden. Bij online games zie je vaak dat de spelers samenwerken om tot een bepaald resultaat te komen. Neem het spel 'Ogame'. Daarbij worden allianties gevormd van spelers, die gezamenlijk strategieën uitwisselen en uitvoeren. In zo'n alliantie heb je één persoon die de leiding heeft. Alliantieleiders worden soms ondersteund door mensen met een speciale functie: ledenbeheer, diplomaten, adviseurs enz. Ben je het als speler niet eens met de leider, dan moet je daarvoor een oplossing zoeken. Niet omdat de leider je zomaar uit de alliantie kan gooien (daarvoor zijn strict omschreven regels) , maar omdat je vaak alleen een hogere positie in de alliantie kunt bekleden als je het goed kunt vinden met de leiders.

Het is dus verstandig om ruzies op te lossen. Als speler zul je eerst proberen om je alliantieleider te overtuigen, maar als dat niet lukt kun je proberen om binnen je eigen alliantie steun te zoeken van andere spelers en zo de alliantieleider te overtuigen. En je kunt natuurlijk ook proberen het gezag van de leider te ondermijnen door sabotage van het spel. De laatste keuze die je hebt is om de alliantie te verlaten en een nieuwe alliantie te zoeken, maar dan moet je weer helemaal van onderaf beginnen.

In feite gebeurt er in dit spel dus niets meer of minder dan wat er alle dagen gebeurt in bedrijven, opleidingen enz. Wat doe je als je het niet eens bent met je leider? Hoe kun je iemand overtuigen, is het slim om anderen te betrekken bij een meningsverschil en zo ja: hoe doe je dat? Of geef je de moed op en trek je er tussenuit? Het spelen van Ogame is een goede voorbereiding op de praktijk. Je kunt er veilig experimenteren: welke oplossing levert jou (met jouw vaardigheden en netwerk) het beste rendement? Als je oplossing niet werkt (of zich zelfs misschien tegen je keert), dan kun je ervoor kiezen om de alliantie te verlaten en elders een nieuwe identiteit aannemen. Gebeurt zoiets in het werkelijke leven, dan heeft een verkeerde keuze vaak verstrekkende gevolgen: je verliest je goede naam, je verliest je vrienden of misschien word je ontslagen. Uitproberen kun je dus over het algemeen beter doen in een virtuele omgeving dan in real life!

Maar over het algemeen zijn de ondervraagde docenten erg positief over de mogelijkheden van games. Als je er meer over wilt weten, dan kun je korte samenvatting van het artikel lezen op de site GamesVillage-KidsGames. Je vindt daar ook een verwijzing naar de publicatie op de BBC-site. Op de site van Nesta Futurelab is het persbericht te vinden.

Geen opmerkingen: