Het is leuk om daarnaast eens een aantal kenmerken te zetten van allerlei onderwijsontwikkelingen die nu opgeld doen, met name het (sociaal-)constructivisme: samenwerkend leren, authentiek leren in een contextgebonden omgeving, actief leren, zelf informatie verwerken tot kennis, kennis opbouwen uitgaande van eerder opgedane kennis en doelgericht.
Volgens mij zijn de trefwoorden van web 2.0 en van de huidige onderwijsontwikkelingen goeddeels hetzelfde. Sociaal, (inter-)actief, gezamenlijk construeren: het zit in allebei. Mogen we dan zeggen dat we nu met zijn allen bezig zijn met onderwijs 'onderwijs 2.0'?
2 opmerkingen:
Onderwijs 2.0 is een ongelukkige term. Want deze term impliceert dat het onderwijs nu pas echt verandert, terwijl we door de eeuwen heen heel wat transformaties hebben gehad (o.a. als gevolg van boekdrukkunst, industriële revolutie, democratisering, etc).
Leren 2.0 is ook een ongelukkige term: we leren niet echt anders.
Maar web 2.0 en e-learning 2.0 kunnen weer wel. Het web en e-learning maken nu pas echt een transformatie door.
@Wilfred,
Je hebt natuurlijk gelijk als je zegt dat het onderwijs al veel langer aan het veranderen is. Veel zaken die we nu 'bedenken' zijn zelfs in feite al veel eerder in grote lijnen door anderen bedacht. Het zou inderdaad juister zijn om van e-learning 2.0 te praten. Maar het ging mij er vooral om dat ik wilde benadrukken dat wat nu een (beperkte) hype is in internet-kringen, al veel langer gaande is in onderwijskringen. Alleen wordt er, voor zover ik weet, zelden verband gelegd tussen de ontwikkelingen op het web en die binnen het onderwijs. En ik denk dat in deze informatiemaatschappij die ontwikkelingen niet meer van elkaar los te denken zijn. Of, wat mij betreft: niet los bekeken mogen worden!
Een reactie posten