maandag 20 november 2006

Verhalen tekenen

animatie Peter BoneIn het tijdschrift Computer!Totaal werd verteld over een gratis programmaatje waarmee je eenvoudig geanimeerde figuurtjes kunt maken. Dat leek me wel wat: ik vind animaties leuk, maar heb geen zin om me te verdiepen in allerlei ingewikkelde software. Ik heb het dus getest, en het is echt makkelijk.

Het animatieprogramma draait om stokpoppetjes. Je weet wel: die figuurtjes die bestaan uit alleen maar lijnen en rondjes. Je krijgt bij het programma een eerste stokmannetje bijgeleverd. In zo'n stokpoppetje zitten scharnierpunten waar omheen je de ledematen kunt bewegen, simpelweg door het met de muis te bewegen. Als het figuurtje staat zoals je wilt, leg je die vast als eerste frame, en kun je de tweede frame maken. Uitgangspunt daarvoor is je eerste frame, dat je bewerkt totdat de figuren in een tweede houding staan. Dat leg je weer vast in een volgend frame. De beweging ontstaat door de frames snel achter elkaar te laten zien.

Ik kon eigenlijk direct ermee aan de slag: een handleiding had ik niet nodig. In een kwartiertje had ik een eerste animatie gemaakt. Okee, niet geweldig origineel en ook niet prachtig uitgewerkt, maar goed genoeg om een verhaaltje mee te vertellen. En dat was precies wat ik wilde. Ik vind animaties namelijk een leuk instrument om (leerlingen) een verhaal te laten vertellen. Je kunt dat op allerlei manieren doen. Je kunt ze eerst een verhaal laten bedenken en daarbij een animatie laten maken, maar andersom is natuurlijk ook mogelijk: eerst de animatie en dan het verhaal. Of een kind een animatie laten maken, en een ander er een verhaal bij laten verzinnen. Of een verhaal door de een laten beginnen en dan een volgende vragen om door te gaan met het verhaal waar de ander is gestopt enz. Je kunt de kinderen individueel laten werken of in groepjes. Dat laatste geeft de mogelijkheid om de taken te verdelen afhankelijk van de capaciteiten en interesses van de kinderen. Mogelijkheden te over. En, zoals je ziet: de resultaten kun je eenvoudig op een website zetten!

mijn eerste animatie

Geen opmerkingen: