vrijdag 18 april 2008

Taaltreffers

Naar Taal TreffersWie denkt dat voetbalverenigingen alleen maar oog hebben voor voetballen, heeft het mis. Bij veel clubs is een heel beleid uitgestippeld voor de jeugd. Een belangrijk element daarbij is natuurlijk om jong talent in huis te halen, maar niet zelden worden in het jeugdbeleid ook maatschappelijke doelstellingen meegenomen.

Zo ook bij FC Twente. Daar zijn ze behoorlijk ambitieus bezig op dit gebied. In een driejarig traject, Scoren in de Wijk, dat tot doel heeft mensen uit achterstandswijken rondom het stadion van FC Twente, worden tot juli 2008 een aantal initiatieven ontplooid. Eén van deze initiatieven is het ontwikkelen van een taalspel: Taal Treffers. Het spel is bedoeld om kinderen met een taalachterstand van groep 6, 7 en 8 plezier in taal bij te brengen.

In de game worden kinderen aangesproken om Jan van Halst, manager Commerciële zaken bij FC Twente, te helpen. Jan moet namelijk onverwacht wel om een contract te sluiten met een mogelijke nieuwe speler in Brazilië. De speler wordt daarom gevraagd om namens Jan alles in orde te brengen voor een belangrijke kwalificatiewedstrijd die die avond gespeeld moet worden. De assistente van Jan van Halst, Chantal de Zwaan, maakt het je niet makkelijker: zij vindt dat zij veel beter geschikt zou zijn voor die taak. Ze doet er daarom alles aan om je dwars te zitten.

Om Jan te helpen moet je verschillende spelletjes spelen. Om die spelletjes te kunnen spelen heb je woorden nodig die je moet verzamelen overal in het stadion. Als je de betekenis weet van de woorden die je vindt worden ze opgeslagen in de mobiele telefoon die je bij het begin van het spel van Jan van Halst hebt gekregen zodat je ze kunt gebruiken wanneer ze nodig zijn.

Wat mij opviel in het spel was dat de gekozen woorden vaak behoorlijk lastig zijn en voor een groot deel erg voetbalgerelateerd zijn. Vroege goal, schijnbeweging, supporterstrein, gallery play: het zijn woorden die bij niet-voetballiefhebbers tussen de 10 en de 12 jaar vast en zeker vragen zullen oproepen. Ik vraag me ook af in hoeverre ze van belang zijn voor de gemiddelde bovenbouwer. Maar voor voetballiefhebbers zal dat vermoedelijk anders liggen. Ik kan me voorstellen dat die juist die woorden wel kennen en andere, meer gangbare woorden niet. Toch blijven er bij mij wel twijfels: wat hebben kinderen van die leeftijd aan kennis van woorden als babyartikelen, financiële administratie en businesslounge?

Verder vind ik het hele spel redelijk 'macho'. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de rol van de assistente van Jan van Halst: die vind ik wel erg rolpatroonbevestigend. En wat vind je van de omschrijving die de steward van het stadion geeft van 'gehandicapten': 'mensen met een gebrek'? Niet een erg positieve omschrijving, vind ik. Politie wordt door dezelfde steward omschreven als 'mannen in het blauw. Blijkbaar is hij nog nooit een vrouwelijke politieagent tegengekomen.

Maar ik kan me wel voorstellen dat het spel voor jonge voetballiefhebbers aantrekkelijk is en dat ze er behoorlijk wat woorden van leren en mogelijk ook meer plezier ontwikkelen in taal. Taal Treffers is ontworpen voor kinderen uit de eigen regio maar laat zich ook goed spelen door kinderen elders in Nederland: je hebt geen kennis van FC Twente nodig om het spel te spelen.

Wie kinderen in de klas heeft met een taalachterstand zou ik het spel zeker aanraden: door het spel te spelen zijn kinderen intensief bezig met taal. Wel zou ik naderhand het gesprek met ze aangaan en vragen wat zij vinden van het spel. Maar ja, dat vind ik eigenlijk van ieder spel dat je kinderen laat spelen: je leert pas echt door de evaluatie ervan. En dat doen kinderen zelden uit zichzelf en in hun eentje!

Geen opmerkingen: