De wiki is duidelijk ingedeeld op basis van de producten die de verschillende tools opleveren, bijv. podcasts, blogs, kalenders, agenda's en to-do-lijstjes, presentatiegereedschappen, gereedschappen om quizzen en polls te maken enz. Wat ik wel jammer vind is dat er niet ook een indeling is op basis van onderwijs. Ik denk dan aan een een overzicht welke tools zich het best lenen voor welke vakgebieden of welke competenties, of de tools passen bij docentgericht en vakspecifiek onderwijs of meer voor vakoverstijgend studentgericht onderwijs, of voor welk aspect van leren (kennis verwerven, integreren, toepassen, kennis toetsen enz.) de verschillende tools zich lenen enz. Ik realiseer me dat het niet mogelijk is om dit soort zaken één op één met elkaar in verband te brengen maar ik denk dat het handig is als bijv. de wiskundedocent met één muisklik tips krijgt welke web 2.0 tools passen bij zijn onderwijs en welke voordelen die opleveren in het onderwijsproces.
Als oud-mediathecaris vind ik het grappig om te constateren dat deze wiki is opgezet voor schoolmediathecarissen. Ik hoop dat de inhoud van deze wiki door deze beroepsgroep wordt opgepakt èn dat scholen de kennis en ervaring van hun schoolmediathecarissen op dit gebied dan ook gaan inzetten. Want mijn ervaring is dat dát op veel scholen maar heel beperkt gebeurt. En natuurlijk hoop ik dat er ook vanuit de Nederlandse schoolpraktijk ervaringen worden gedeeld in deze wiki, want daar zijn wiki's nu eenmaal voor gemaakt!
Overigens ook gevonden in deze wiki: de wiki Digital Research Tools waarin gereedschappen en bronnen verzameld worden voor het doen van onderzoek, met name op het gebied van de humaniora en sociale wetenschappen. Doelgroep van die wiki is in principe het hoger onderwijs maar ik denk dat die ook heel goed gebruikt kan worden voor het tweede fase onderwijs!
2 opmerkingen:
Hoi Margreet,
Wat een uitgebreide wiki! Dank voor de tip. Ik vind het wel een beperking dat beschrijvingen van de didactische toepassingen zich richten op de mediatheek, en niet toegelicht worden.
@Wilfred,
Mee eens. Volgens mij biedt je dat een mooie kans om de kracht van een wiki te laten zien: je kunt er je eigen visie aan toevoegen en zo een verbinding maken tussen onderwijs en mediatheek ;-)
Een reactie posten